Opstarten project: Watchwinder

Hallo liefhebbers,

Al een hele tijd ben ik aan het zoeken naar een watchwinder. Niet een basismodel maar iets bijzonders. Nu viel mijn ook op een model waarin een gyroscoop is verwerkt. De beweging, uitstraling en het concept spraken mij zo erg aan dat ik dacht: dit wil ik zelf gaan maken. Hieronder het voorbeeld wat ik tegen kwam. Kosten: een klein €13.000.

Op een eenvoudig internet design programma heb ik een eerste schets gemaakt van het idee. De afmetingen en de diktes van de ringen zijn nog niet zoals het uiteindelijke model moet gaan worden. Het idee is dat hij kleiner, eenvoudiger en (uiteraard) betaalbaarder wordt.

Graag zou ik van jullie tips, trucks en andere idee horen over dit concept. En natuurlijk(mocht iemand hier ervaring mee hebben) een beetje hulp over de kracht van de elektromotor etc. Hieronder de eerste opzet die ik gemaakt heb:

Alvast bedankt voor de hulp. Mocht iemand heel specifieke ideeen hebben kan je me altijd een PB sturen.

Groeten,

Joran

5 likes

Kijk anders hier eens…

punt 1: 3d printen is uitkomst hier. shapeways.nl en 3dhubs.com zijn allebei goede uitgangspunten daarvoor (3dhubs verbindt mensen met 3d printers met mensen die iets willen printen)

punt 2: een gyroscoop is natuurlijk niet het meest simpele concept, denk daarom goed na over het gebruikte materiaal ivm gewichtsverdeling, je wil namelijk de as net een beetje uit het midden hebben zodat hij door de buitenste schijf te laten draaien alle schijven mee draaien in andere richtingen. Ik vermoed dat google hier wel goed kan helpen

verder heel veel plezier en hou ons op de hoogte, mooi idee!

Ik denk dat als je echt in serie wilt gaan produceren… dat je 3D printen meteen moet vergeten…

Stel… je maakt de ringen van plexiglas… dan kun je ze, met een beetje handigheid in gereedschapskeuze in één opspanning uit één plaat plexi snijden… bewerkingstijd?.. een kwartiertje denk ik… op basis van ervaring met plexiglas en CNC Frezen…

Lasersnijden kan ook… en dan is het met een paar minuutjes gepiept… opstartkosten zijn iets hoger verwacht ik… maar met voldoende oplage verwacht ik een lagere stuksprijs per winder…

dan… de lagers… bronzen busjes… stalen asjes… kan jaren bewegen met slechts een drupje olie…

Motortje… Arduinootje… meer moet dat niet zijn… wel slim om een stalen manteltje om de motor te bouwen om het magnetische veld van de motor niet het horloge te laten beinvloeden…

'k heb zelf ook wel eens zitten spelen met dit concept… ben er alleen nog niet aan toe gekomen om er één te bouwen… 't ontwerpen in 3D kan ik wel doen… ik heb professionele 3D tekensoftware, en ik kan ook 2D productietekeningen maken…

Waarom allemaal moeilijk doen met 3d printen, Plexiglas snijden hier heb je een foto van houten ringen kun je alvast mee
vooruit :slight_smile:

Of er 1 maken van je favoriete wijn (kistje) :grinning:

Dat is een interestant idee!
Ik zal hier zelf ook eens mee aan de slag gaan, In het voorbeeld wat je laat zien (de originel versie) draaid de rong volgens mij rond en niet om zijn as. heb je hier al over nagedacht?

Daar is jaren geleden al eens een topic over geweest , ook waar je de ringen kon kopen .
Ik kan het topic niet meer terug vinden .
Gr harb

Ik denk dat ik eerst maar een houten concept ga proberen uit te werken. Mocht deze goed werken het minimaliseren en veranderen van grondstof.

@stefanketelaars Dit had ik nog niet gezien. Interessant idee, alleen technisch pittig.

Mocht iemand nog meer ideeën hebben: laat het horen. Ik ga deze allemaal meenemen in het concept.

hallo ik ben Rob
ik kwam bij toeval deze form tergen
waar hier over gesprokken word ben ik al mee bezig geweest .
ik heb de ringen laten frezen van hout ( dat waren niet de kosten ) is goed gelukt. alleen het lastige is het uit lijn van de gaten in het midden van de ring.
dan kwam ik bij het volgende waar ik op vast ben gelopen is het midden gedeelte waar de horloge geklemd word en voor al het in de ring klemmen
ps hoe kan ik hier foto’s bij zetten zodat je kunt zien hoe het gevorderd heeft bij mijn?

@Bolle Beste Rob, mijn project is in de tussentijd een beetje stil komen te liggen. Mijn fijn om te horen dat anderen dit ook graag willen.

Voor het uploaden van foto’s moet je hierop drukken:

p.ss Misschien een idee om krachten te bundelen en als collectief dit aan te vliegen.

3 likes