Van de week mijn Optima Atmos binnen gekregen. Het hart van de Atmos is een ETA/Valjoux 7750 uurwerk. Ik vind hem een zeer strak en elegant uiterlijk hebben zonder poespas, eigenlijk een beetje jaren 30 style met in dit geval een glasbodem. Hier wat foto’s.
Ik had geen idee dat Optima best wel een oud merk is zoals je kan lezen in onderstaande text.
“Optima was originally founded in Biel in 1923 by Albert Grossenbacher, to manufacture Swiss watches with automatic movements. All parts and watches were made in-house and the company built up a good reputation and became one of the 27 manufacturers that joined Ebauches SA, the Swiss watch group established in 1926. Ebauches SA (often called ESA) was a holding company for Swiss watch movement manufacturers. Soon becoming the main movement unit of ASUAG in 1931 until it was merged to become the modern ETA between 1979 and 1985. Other companies under the Ebauches umbrella included Felsa, Bovet, Venus & Unitas amongst others. Like many other brands the world over, though, Optima was thrown into disarray by the Great Depression and output continued at only a very low level until it was bought by Manufacturing GmbH in the 1980s. Wasfi Taher bought the Optima successfully nurtured it for 10 years before its first appearance at Baselworld 2003. Mainly time only watches, period Optima watches are very attainable and can be picked up relatively easily for under £300. Chronographs are rarer to come by and range between £500 - £1200 in most cases”
Deze horloges worden veel verkocht op catawiki en daar heb ik hem dan ook vandaan. Ze worden verkocht door chronorama Frankrijk waardoor je ook geen btw betaald en dat is fijn.
Bij het doorspitten van dit forum merk ik wel dat er wat antipathie is tegen dit soort horloges vanwege de wijze waarop ze verkocht worden en dat dan de verkoop prijs van optima ook zeer discutabel zou zijn. Zo wordt dit horloge verkocht voor € 1,937.00 terwijl je, als je een beetje geduld hebt, je ze kan scoren op catawiki voor onder de € 500.00
Hoe dan ook, het heeft een mooi stukje Zwitserse techniek onder de kap en ik vind de kwaliteit en vormgeving zeer goed.
Zeker zeer tevreden ja. De optima zit eigenlijk een beetje in het rijtje van RSW en Mercury en dergelijke maar ik vind wel dat de optima Atmos er tussenuit springt vanwege de looks en de fijne afwerking van de wijzers en wijzerplaat.
Mechanisch gezien valt er niks op af te dingen. Veel grote merken gebruiken ook ETA?Valjeux en vooral de 7750 is echt wel een degelijk uurwerk.
De Atmos is vrij zwaar waardoor je echt het gevoel hebt dat er een serieus horloge aan de pols hangt zonder dat het irritant wordt.
De geschroefde kroon vind ik ook prettig. Het enige minpunt wat ik zou kunnen bedenken is dat de band geen microafstelling heeft maar dat is voor mijn pols geen probleem.
Voor wat betreft kopen op catawiki kan ik je melden dat je wel wat geduld moet hebben. Soms worden er horloges verkocht boven de werkelijke waarde omdat mensen tegen elkaar op blijven bieden omdat ze heel graag iets willen hebben. gretigheid kost nu eenmaal geld.
Ik stel voor mijzelf een bedrag vast van wat ik er voor wil geven en wordt er meer geboden dan doe ik gewoon niet mee en wacht dan een volgende kans af. Natuurlijk baal ik dan als een stekker als een ander er mee weg loopt maar aan de andere kant geeft het voor mij ook wel een kick om toch iets moois aan te schaffen voor weinig geld. Het gaat er dan niet over dat ik het niet kan betalen maar gewoon voor de sport, je blijft toch een Hollander
Gloednieuw, van Zwitserse makelij, Optima chronograaf quartzhorloge.
Rechtstreeks verkocht vanuit de fabriek.
Wordt geleverd met originele doos, label en 2 jaar geldige internationale garantie vanaf de aankoopdatum.
Model: OSC423-SRL-4
Wijzerplaat; Bruin. PVD roségouden wijzers, PVD roségoudkleurige indexen, ronde kast en datumvenster op 4 uur.
Kastmaat: 44 mm, 14 mm hoog.
Materiaal kast: Zilverkleurig en PVD roségoud roestvrij staal
Glas: Mineraal Kristal
Uurwerk: Zwitsers Ronda
Armband/band: Bruine echt lederen band, gemiddeld 24 mm, met vlindersluiting.
WR: 50 m (5 ATM / 169 ft)
Functies: Centrale uur-, minuten- en secondewijzer, Chrono met 3 ogen op 3-6-9.
Datum om 4 uur
Goedemorgen,
Als je beetje oplet kun je best wel mooie horloges scoren op catawiki. Alleen die zogenaamde prijzen die de experts noemen. Zijn natuurlijk wel belachelijk hoog.