Optische opknapbeurt voor een Eppo

Beste horloge liefhebbers. Naar aanleiding van het topic van @Lexaf over zijn aangeschafte Eppo werd ik wakker geschud. Ik heb ook namelijk een Eppo die van mijn vader is geweest. Volgens mij uit de jaren 50 en deze loopt nog heel behoorlijk. Echter heeft de tand des tijds aardig wat invloed gehad met een flinke patina als gevolg. Ik wil hem wel optisch wat opknappen. Heb als idee Polywax te gebruiken voor het glas. Het hoeft niet perfect te zijn en de patina van de wijzerplaat wil ik behouden.
Ik vraag me alleen af of Polywax het juiste middel is voor het glas. En hoe zou ik de kast het beste op kunnen poetsen? Ik hoop op goede tips van jullie waarvoor bij voorbaat erg veel dank.
En dan nu een foto van het object:

2 likes

Brasso gebruik ik ook wel voor de glaasjes. Kast ff kijken of het staal is of verchroomd. Want dan is er niet zoveel te poetsen.

Nee! De wp kun je volgens mij niet erg veel meer aan verbeteren, het is zoals het is. Met polywatch op de wijzerplaat schuur je hem helemaal kaal…

1 like

Herstel. Ik bedoel uiteraard niet de wijzerplaat maar het glaasje.

1 like

Ik tikte hier iets over de wijzerplaat maar dat is niet nodig gelukkig :slight_smile:

Aangepast :wink:

1 like

@Bugs3
Om maar meteen een open deur in te trappen (ook bedoeld als advies voor anderen en dit is een mooi voorbeeld) Ga (inderdaad zoals je zelf al zei) NIET aan de wijzerplaat (laten) sleutelen. Hij is mooi zoals ie is, de tand des tijd laat zich niet bedriegen. Poetsen of reinigen aan de wijzerplaat maakt hem alleen maar lelijker en hij verliest zijn unieke karakter wat hij heeft gekregen door al die jaren dat je vader hem gedragen heeft.
Zo, dat is er weer even uit…

Wat het kastje betreft: als het kastje van messing of een vergelijkbare base metal is en vervolgens verchroomd, moet je erg oppassen dat je niet door het chroom heen poetst. Ook hier heeft de tand des tijds zijn werk waarschijnlijk gedaan en moet je dus oppassen dat je geen karakter wegpoetst of polijst. Als het kastje van RVS is kan je wat steviger te werk gaan, maar ook dan moet je uitkijken dat je geen materiaal gaat weg polijsten, zoals de scherpe hoeken/kanten van de lugs. Helaas gebeurt dat maar al te vaak. Gewoon ‘schoon’ poetsen en wat glans terug brengen, dat is ok.

Het plexi glaasje kun je vaak wel nog heel mooi polijsten, zolang als er geen door-en-door barsten in zitten of zeer diepe krassen. In dat geval is het beter om het glaasje te (laten) vervangen. Voor het polijsten van plexi glaasjes staat er hier op het forum wel het een en ander. Ik weet zo uit mijn hoofd niet waar precies, maar met de zoekfunctie vind je dat wel terug.

Poets materiaal: Brasso is genoemd, maar dat slijpt me te veel. Polywax is wel geschikt, mits met beleid gebruikt. Het slijpt ook nogal.
Ik gebruik zelf twee middeltjes die wat milder zijn: Unipoets van Kingston, dat je in veel ijzerwinkels zo kunt kopen maar ook op het internet te bestellen.
Verder gebruik ik iets uit een tube dat heet Fiorina Metaalpoets. Buitengewoon effectief en toch zeer mild. Ik heb een keer een enorme tube gekocht van een mevrouw in een standje op de Utrechtse verzamelbeurs. Als je een besteladres wilt, stuur me dan even een PB. Ik betaalde iets van een tientje voor een 150ML (!) tube.

Tenslotte: als je technisch vaardig genoeg bent kun je veel effectiever werken als je het uurwerkje uit de kast neemt en het glaasje er uit haalt.
Ik kan je als je wilt daar wel bij helpen, ik heb daar wel ervaring mee. Ik kan niet aan het uurwerk werken want ik ben geen horlogemaker en pretendeer ook niet die vaardigheid te hebben. Mocht het glas ernstig beschadigd zijn dan heb ik ook wel een nieuw glaasje voor je, mits ik de juiste maat weet.
Ik hoor eventueel wel via een PB.

Succes!
Lex

2 likes

Bedankt voor je uitgebreide reactie @Lexaf. Ik ga je advies opvolgen en op zoek naar Unipoets van Kingston (kan ik dat voor zowel de kast als het glas gebruiken?). Het glas ziet er in ieder geval niet ernstig beschadigd uit dus ik vermoed dat er daar veel verbetering mogelijk is.
Mijn eerste doel is hem optisch opknappen. Daarna zie ik nog wel wat ermee te doen. Ik heb hem (nog) niet gedragen maar als ik hem opgewonden wegleg dan loopt ie meer dan een dag met minimale afwijking. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ie ook goed loopt als ik hem draag maar dat zie ik t.z.t. wel.

Lekker aan de gang met Uniepoets.
Succes!

Bij deze het resultaat. Bedankt allen voor het meedenken :grinning:

8 likes

Hij is mooi geworden! En dat rode bandje staat m ook goed. Veel draagplezier.

1 like