Opwind zakhorloge loopt steeds beter

Nu ik mijn oude zak horloge twee maal per dag opwind loopt het steeds beter… Ik had eerst het idee dat er van alles mankeerde… Al liep het wel goed… Ik voelde enige hapering met het op tijd zetten… Maar nu ik het opwinden vol houd loopt het op tien minuten na op tijd… Het begon met drie kwartier, en werd steeds beter.! Het enige wat ik zelf gedaan heb is het palletje retard/ faster in het midden gezet… Ben dr erg blij mee en draag het steeds vaker in mijn gilet en als ik thuis ben in mijn jeans… Heb eigenlijk altijd mijn certina om… Maar dit zak horloge is een blijver…

2 likes

Het gaat om dit horloge … Heb al informatie over de waarde en zo :wink: . Het is een leuk horloge en een gift van de schoonmoeder…

1 like

Jij moet de dial een beetje poetsen. Het is gemakkelijk met een oor stick en een druppel dishwash liquid zeep :wink: De cijfers zijn met vuur in de dial geschreven, dus kunnen niet verwijderen.
Maar de wijzers niet aanraken !
Voor de wijzer is het een beetje gevaarlijk.

Een servicebeurt zou hem ook goed doen denk ik , loopt hij waarschijnlijk precies op tijd.

2 likes

Ja meestal doet het dat hem al… ik wind mijn nieuwe vintage ook eens in de 12 uur op om de spanning goed op de veer te houden en dan gaat ie uitsekend!!

Veel plezier nog met dit zakmachientje!! :slight_smile:

1 like

Thanks voor de tip die ga ik doen…!!

Dat gaad goed komen robert vind het geluid ook super !! En het loopt als een naaimachientje … :wink:

1 like

Moet misschien inderdaad even gebeuren , want ik voel een beetje speling als ik het horloge opwind.
Was al een keer naar de juwelier geweest voor een ander zakhorloge maar die vroegen 160 euro !!
Dat is best veel muntjes… :wink:

1 like

Je moet ook naar een horlogemaker gaan ipv een juwelier :wink:

Probeer Wesselink & Vreeker eens in Alkmaar.

Groeten, Tom.

Moet ik de afwas zeep verdunnen met water of puur er op smeren, en dan met een vochtige stick weer af halen ?? In verband met de roest oxidatie de wijzers vermijden… ??

Thanks brunod

Hoi tjvreeken.

Dat is bij mij in de buurt en toevallig heb ik hun website opgelagen.!!
Ik ga eens informeren bij de mannen.!!

Thanks voor de info.

Voor de dial, zeep met water zoals voor afwas. Als het niet weg gaat, dan verder anders proberen.
Voor de wijzers, normaal moeten ze goud kleurig zijn. Als er vuil erop is, moet je die proberen aftenemen. Maar als het roest is, dan is de goudkleurige laag al weg. Dus het best zou de wijzers vervangen, of als het niet kan, de roest weg poetsen met “tampon jex” iets als ijzer wool. Maar het is een beetje moeilijk, vooral als de roest de wijzers beschadigt heeft, en dat die kunnen breken. Als je niet zeker bent zou het misschien beter zijn die niets te doen.

Heel erg bedankt voor deze heldere uitleg… Ik ga van de week eens kijken wt ik voor elkar kan krijgen. Zo op het eerste gezicht zie ik geen roest maar ik ga het horloge eens helemaal na kijken…

Ik heb nog nooit zulke dingen gedaan met een horloge dus spannend om te beginnen…!!!

Heel erg bedankt en alvast een goed weekend!!