niet geremd door enige kennis heb ik na een beetje bestuderen de opwindas uit het kaliber gehaald.
Moet hem op lengte maken voor mijn horloge.
2 keer ging het goed (per ongeluk waarschijnlijk)
de derde keer ging het asje er niet meer in
tenminste wel erin maar hij zit volgens mij niet diep genoeg want ik kan het horloge niet opwinden.
na het demonteren van de wijzerplaat bleek o.a de “setting hevel no 443.1 eta nummering” scheef te zitten en die is ergens onderuit geschoten.
is dit onherstelbaar voor een klein beetje gevorderde leek of moet ik hem wegbrengen.
Bestaat er niet een foto voor foto montage van dit onderdeel?
wie helpt mij uit de brand?
Typische ellende met de 28XX serie van ETA. Een beetje “verkeerd” of te snel morrelen met de opwinstift en de knip “wipt” bijna vanzelf uit de uitsparing van de opwindstift.
Vroeger zat de zgn. “knip” (Tirette) vast met een vijsje, maar om "besparings- redenen zitten die dingen nu gewoon “verend” op de opwindstift (tige).
De knipveer en het dekplaatje houden alles samen.
Uiteraard niet “onherstelbaar”, maar je zal wel het datum-mechanisme onder de wijzerplaat, het dekplaatje op de knipveer en de knipveer zelf moeten losmaken om die knip terug op de juiste plaats te positioneren en daarna alles terug ineen zetten.
Een goeie horlogemaker kan dit in een minimum van tijd oplossen (maar het blijft een tijdrovend en vervelend klusje)… of je kan het evt. zelf proberen als je al wat ervaring hebt met werkjes.
Wat waar zit kan je hier bekijken (bij het voorbeeld-werkje zit nog een vijsje om de knip los te maken ipv een drukpunt (om de opwind-as te verwijderen en terug te plaatsen), maar het geeft wel een beeld om te begrijpen hoe alles in elkaar zit… http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,115330
dank je wel voor de antwoorden
tja je doet eens wat in een net niet helemaal onbezonnen ogenblik maar dan moet je verder
ik denk als ik zo de gegeven raad lees dat ik naar de horlogemaker ga
en wie weet mag ik over de schouders meekijken
dank je wel ook voor de handige tips om verder te bestuderen
Overigens: als je bij de horlogemaker bent kan je hem (of haar) gewoon zeggen dat de “bascuul” (afgeleid van het Franse “Bascule”, het staafje dat door de “knip” verplaatst wordt tussen de opwind- en tijd-verstel-positie) uit het koppel-rondsel (op de opwind-as) is gesprongen.
Weet die man (of vrouw) meteen wat 'm te doen staat
Even opscheppen, het is mij gelukt om het opwindgedeelte van de 2801 weer lopend te krijgen.
Voor de gevorderden onder jullie natuurlijk een peuleschil maar voor mij was het een hele klus.
Enige dagen terug heb ik het hier op het forum over mijn tissot kaliber 4051 gehad
daar moest een “met bruut geweld” uitgetrokken opwindasje weer geplaatst worden.
Omdat dit een uurwerkje is wat ik “over” heb kon ik hiermee experimenteren.
Toen dat lukte en alles weer naar behoren werkte bedacht ik mij dat ik nog een klusje zelf had liggen.
Met enig spieken hoe alles beweegt in het 2824 kaliber van mijn zoon heb ik het toch zelf aangepakt in plaats van het uurwerk maar even naar de juwelier te brengen.