Opwinden automaat, hoe vaak?

:slight_smile: :smiley: tja, die heeft die juwelier niet. Ik wacht reactie af en heb geduld. Mocht ik verder vragen of onverkwikkelijke ontwikkelingen hebben of meemaken weet ik jullie te vinden. Mijn dank!

1 like

Zoals gezegd laat de QC in China te wensen over. Het is jammergnoeg bepaald niet ongebruikelijk dat een uurwerk ongesmeerd wordt afgeleverd.

Dit caliber 887 lijkt een copie van de ETA Valjoux 7751. Wat wel eens voorkomt is dat de rotor aanloopt. Kijk daar eens na.

En wat zou ik dan moeten merken? Als ik de kroon 1 keer opentrek voel ik duidelijke weerstand en lijkt het goed te klinken. Ik voel geen vreemde weerstand o.i.d.
Of doel je op heel iets anders?

Ik denk dat de achterkant een zichtbodem is. Als je hem met de bodem omhoog houd en hem met een ferme slag een graad of 30 naar links beweegt, moet de rotor een aantal vrije slagen draaien. Als hij dat niet doet, moet je eens kijken, of de rotor goed draait. Gemakkelijk te zien door de zichtbodem. Als je het horloge verticaal draait, moet de rotor door de zwaartkracht proberen het laagste punt in het horloge aan te houden. Dat gaat wat schoksgewijs*, door de de weerstand van het mechaniek (het feitelijke opwinden). Als de rotor “kleeft” en met het horloge meedraait, zonder schokswijs “beneden” te blijven, kan er een probleem met de lagering van de rotor zijn of kan hij tegen de achterkant aanlopen. Het is mij overkomen.

Een 7751 windt eenzijdig op, dus de andere kant op draai hij gewoon vrij.

Dat gaat prima, precies zoals je het beschrijft. Heel soepel en schoksgewijs, draait ook echt heel soepel een paar keer rond bij een zetje.

Het is m.i. duidelijk.

als je het horloge 10 keer wind en een dag draagt moet hij vervolgens 30 uur blijven lopen. je geeft aan dat de rotor goed draait bij beweging. Kijk na een dag dragen hoe laat het is en hou in de gaten op welk tijdstip hij stopt dan weet je precies hoe lang hij doorloopt bij stil liggen. als dat tussen de 24 en 30 uur is kan je denk ik niets er aan doen.
stopt hij na 10 uur dan is hij niet in orde. en moet je de fabriek daar op aanspreken.

volkswagen gaf ook aan bij de nieuwe polo dat deze 1 op 30 reden maar dat was in de praktijk ook niet haalbaar.

dat was 1 kilo roet op 30km

2 likes

@teLiek

Hou ons even op de hoogte hoe de dealer er mee omgaat. Weet niet hoeveel forum bezoekers in Duitsland kopen, maar blijft handig om een idee te hebben van de geboden service.

Li ricchi cchiĂč chi nn’hannu, cchiĂč nni vonnu.

“Initial manual winds” is als het horloge stilstaat dat jij moet opwinden door de kroon tot het moment dat je begint om te lopen, daarna moet jij gewoon het horloge aandoen en dragen. Als je jouw horloge regelmatig draagt, je hoeft niet om te zorgen voor de winding, het gaat “automatisch”(daarom de naam)
Na een volle oplading, de power reserve zou in principe ongeveer 30 uur zijn
maar het varieert veel met de leeftijd van het horloge, de kwaliteit, de mouvement (mijn Seiko SNK op het begin was minder dan 20uur
)
reken maar 24u.
Als een van deze dingen hierboven klopt niet met jouw horloge, er moet iets mis zijn.

De ETA 7751 heeft een gangreserve van ca. 46 uur. Dat haalt hij naar mijn ervaring in de praktijk ook.
Geeft Ingersoll ergens op wat de gangreserve van het door hun gebruikte (copie-) caliber is?

Dank voor extra info. Ik zal een en ander proberen en mocht ik problemen houden en daarna verder gaan met de garantie procedure dan laat ik jullie weten hoe deze juwelier dat oppakt.

Welkom! Ik vrees toch dat er iets mis Is met het uurwerk. hopelijk pakt de juwelier het netjes aan.

Geld terug vragen en een fatsoenlijk merk kopen.

------ Text verwijderd, mag verwijderd worden -----

Hoi teLiek,

Voordat iedereen denkt, dat ik ene Ingersoll_Fred zou zijn of aanverwante nicknames, zeg ik even:
nee, ik ben Jurgen Boomstra, ook wel JurgBoomstra ‘ge-nicknamed’.

Ik weet van de Ingersoll 887 toevallig, dat deze net zoveel ‘slagen’ opwinden nodig heeft als de Ingersoll 615. Het dagelijkse aantal is 35 tot 45 slagen, vanwege de extra lange veer in de springbarrel (=veerton).

Daarvoor hoeft niemand een ‘expert’ op horloge-gebied te zijn, teLiek.
Ik hoop, dat na deze uitleg, het ‘probleem’ met je horloge zal zijn opgelost.

MvG,
JB
:slight_smile:

Hallo Jurgen,

bedankt voor de update, lijkt een zeer zinvolle! Helaas snap ik dan nog niet waarom deze zoveel dagelijkse opwindsels behoeft. Als je daar een plausibele reden voor hebt hoor ik dat ook graag.

V.w.b. mensen met een gepaste of ongepaste Ingersoll reserve; het is een cadeautje
en zegt een zeer correct spreekwoord niet iets over een gegeven paard? Ik heb deze site even bekeken en Ingersoll is niet al te populair, dat zij dan zo. T.z.t. breiden we de klokjes wel weer eens uit met iets anders. Anderzijds, we hebben het over een luxeprobleem en die bestaan in mijn beleving niet.

Nogmaals dank voor de reacties tot hiertoe.

3 likes

Hoi teLiek,

Ingersoll staat erom bekend, dat de ‘inlooptijd’ van de iets langere, doch stuggere veer (veer is uit samengestelde mix van materialen/grondstoffen) in de Ingersoll 887 en 615 calibers,
zo’n 1 tot 2 maanden kan bedragen.

Het is naar, maar daardoor gaat het uurwerk lang mee. Deze nieuw ontworpen veer is slijtvaster.

In verband hiermee, dient het Ingersoll 887 uurwerk caliber in deze ‘inlooptijd’, dagelijks 35 tot 45
slagen opwinden te krijgen, evenals het Ingersoll uurwerk caliber 615.

Ik hoop, dat na deze uitleg, het ‘probleem’ met je horloge zal zijn opgelost, teLiek.

Mocht je, door andere commentaren en posts hier op het forum, twijfelen aan mijn
woorden, teLiek, raadpleeg dan MartinB eens, die ‘zeer thuis is’ in Aziatische
uurwerken / calibers. MartinB is praktisch een ‘naslagwerk’ op dit gebied.

MvG
JB
:slight_smile:

1 like

@teLiek

Hoop dat het nu eenmaal goed komt. Vandaar dat ik aangaf er zal vast iemand zijn die meer kennis heeft van de verschillende uurwerken.

Mocht het horloge nu goed werken en dus blijven ben ik wel benieuwd naar een paar mooie foto’s :grinning:

Li ricchi cchiĂč chi nn’hannu, cchiĂč nni vonnu.

1 like

Vaag verhaal. Geen enkele goede automaat heeft een “inlooptijd”. Feit blijft dat het een imitatie-7751 is, die het kwalitatief gewoon laat afweten hier. Terugbrengen dat lilleke ding, en @peaceloveandpitbulls z’n raad opvolgen.

Kado is 1 ding, een degelijk werkend product waar je vrouw voor betaald heeft Is imho een andere kwestie.

Ik zou er zeker achteraan gaan. Anders belandt je vrouwz kado straks nog in een la of prullenbak ipv om de pols. Ik neem aan dat dat laatste toch haar intentie Was :wink: