ik ben geen horloge freak maar wil wel graag iets moois om de pols hebben. Het liefst iets moois binnen de betaalbare categorie. Heb sinds een paar jaar een Seiko Arctura Kinetic die prima functioneert. Was echter nog op zoek naar een mooie automaat en had selectie uitgezet naar een Frederique Constant of de Hamilton Khaki X-wind. Mijn lieve vrouw doorkruiste al mijn plannen en gaf me een Ingersoll Bison No19 cadeau. Grote klok, chronograaf met veel opties en onder de motorkap een 887 Caliber. Na een paar dagen dragen stond deze stil, belletje met de Duitse juwelier gedaan en die had de simpele oplossing; opwinden (20 keer ongeveer). Zo gezegd zo gedaan en hij draaide weer. Na 2 dagen stond hij weer stil, dus weer opwinden en dit herhaalde zich nog een paar keer. Mijn vraag is; wie weet hoe vaak je moet opwinden? Elke dag, of 1x per 2 dagen? Internet kon me helpen bij de werking van alle knoppen en kronen maar hier is zo gauw geen antwoord op. Iemand van jullie? BVD, Piet !
Als je een automaat draagt, hoort het niet nodig te zijn deze op te winden, de reserve wisselt per uurwerk, maar moet iig meer dan 24 uur zijnā¦
In jouw geval lijkt er dus iets niet in orde. Het is heel lief bedoeld van je vrouw, maar Ingersoll staat niet bepaald bekend om hun degelijkheid, sorrie
Draag je het horloge na het opwinden? Als het een automaat is blijft het horloge lopen als jij het draagt omdat het in beweging is. Als je het horloge niet draagt kan het best dat het na 2 dagen stopt.
Waarschijnlijk is er hier wel iemand op her forum die het precies weet mbt jou uurwerk
Dat opwinden en stilvallen zou alleen moeten gebeuren als je het horloge vervolgens niet meer draagt. Wanneer het dragen niet voldoende jus geeft voor de powerreserve, zou ik ermee teruggaan.
Hieronder wat ingersol aangeeft over dit caliber Slaap je soms veel:grin:
Automatic watches can be used only by those who are reasonably active as the automatic
winding relies on a regular movement of the wrist. The watch must be given an initial manual
wind of 8 to 10 turns and provided that it is worn on the wrist for a minimum of 8 hours each
day it will continue to function indefinitely and may be taken off the wrist for a maximum period
of 30 hours. If this period is exceeded the movement will stop and another manual wind will be
necessary. It must be remembered that when worn in bed the movement of the wrist is
insufficient to operate the automatic winding
Ik beweeg minimaal net zoveel als het gemiddelde radertje in het uurwerk, dat is het probleem dus niet. Ik hou het even in de gaten want die āinitial manual windsā heeft het uurwerk allang gehad. Ik mail de juwelier alvast om hem op de hoogte te houden mocht er inderdaad iets mis zijn :-S
Balen wanneer een nieuw horloge niet naar wens werkt. Ik zou geen magic meer verwachten en gewoon zsm teruggaan. De powerreserve zou 30 uur moeten zijn.
Jammer genoeg laat de QC in China nog weleens te wensen over.