Opwinden door temperatuurverschil

De Jaeger-LeCoultre Atmos Classique Transparente is weliswaar geen horloge maar een klok met een glazen ombouw, gezien voor 7000 dollar.

Het heeft een opwindmechanisme waar ik nog nooit van had gehoord. Heel fascinerend.
Een temperatuursverschil van 1 graad zorgt ervoor dat de klok twee dagen kan lopen.

Movement: mechanical with automatic winding via a hermetically sealed capsule, which expands and contracts as the temperature rises and falls (a temperature fluctuation of only one degree is enough to provide about 2 days power reserve); Jaeger-LeCoultre Caliber 563; 187 parts; rhodium-plated; annular balance; oscillation period of 60 seconds.

Maarten

ja klopt,
het schijnt ook een van zwitserlands grootste trots te zijn. Als er een staatshoofd op bezoek komt, krijgt hij/zij er een mee.

Iemand van het forum alhier heeft er een, wellicht meerderen. Of ie ook staatshoofd is, weet ik niet (:smiley:

Overigens is die Atmos er in verschillende uitvoerigen, maar ze zijn zeker mooooooooooi. Een hele tijd geleden is er eens iets over besproken, wellicht nog op het “oude” forum, dus wellicht niet meer vindbaar. (td)

een kennis van mij heeft er 1, het is apart al kan ik hem niet echt mooi vinden

Op deze site vind je (van) alles over de Atmos:
http://www.atmos-man.com/

En op 't oude forum bv:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1106&i=32175&t=32175

grt Geert

Ik ben helemaal weg van de Atmos, superklokken zijn het. Op technisch gebieden en kwa looks.

Zelf heb ik er het geld (nog) niet voor, maar de ouders van m’n vriendin hebben er 2 staan. Wil er zelf ook eigenlijk wel eentje, voor op mn kamertje in Utrecht. Alleen voor dat geld kan je ook heel andere leuke horloge’s kopen. :smiley:

Jaap, waar heb jij de jouwe gekocht als ik vragen mag? Nieuw of gebruikt en zijn deze klokken nou ook net zo ‘waardevast’ als horloge’s? Ben hier wel benieuwd naar omdat ik ze toch echt heel erg mooi vind. :wink:

Ik heb wel eens een dergelijke klok gezien die op de atmosferische drukverschillen zou lopen. Of vergis ik mij en werd toch de hierbesproken klok bedoeld.

Groeten
Eeltje

Hallo Jaap,
Bedankt voor je reactie, ik had er al zo’n donkerbruin vermoeden van dat er wel eens sprake van een “spraakverwarring” zou kunnen zijn. Ook bedankt voor je plaatje.
Groeten
Eeltje

Ik heb er ook eentje. Het is bijna hypnotiserend om naar de langzaam bewegende balans te kijken (2 halfomwentelingen per minuut !!).
Ik moet de mijne echter wel na laten kijken. Hij stopt na verloop van tijd.

Weet iemand een goed adres om een Atmos te laten servicen? (Zonder meteen de hoofdprijs te betalen)

gr,
Hans Mennink

Hans,

wat verst je onder de hoofdprijs (hoeveel wil je er ongeveer voor betalen) en wil je het laten doen bij een oficiele JLC dealer? Ik kan vd week eens voor je bellen naar de (mijn) juwelier. :slight_smile:

Laat het maar ff weten.

Hoi Jaap-Wim,

Ik heb me laten vertellen dat de prijs van een servicebeurt voor een Atmos tenminste 500 euro bedraagt. Is wel een beetje hoog m.i.
Ik heb ook begrepen dat het servicen van een Atmos niet door iedere willekeurige klokkenmaker gedaan kan worden, schijnt nogal specifiek werk te zijn. Als je navraag bij je juwelier wil doen, heel graag…

gr,
Hans Mennink

Pfoe, 500euro is idd een behoorlijke bak met geld.

Ik zal het probleem voorleggen en kijken wat het ong. zal moeten gaan kosten. Probleem was dat 'ie niet meer goed liep? Of stopt ie er na een tijdje ineens mee…?