Opwinden horloge

Sinds kort heb ik een horloge dat met de hand opgewonden moet worden. Bij de juwelier werd mij verteld de kroon ongeveer 10 tot 15 slagen per dag te geven op een vaste tijd. Het horloge heeft een gangrecerve van 44 uur.

Nu is het me al 2 keer gebeurt dat het horloge stil kwam te staan waarna ik hem extra moet opwinden. Daarom de vraag,

  • Wat wordt precies onder een slag verstaan? De kroon 1 keer rond draaien of met duim en wijsvinger en een korte draai aan geven (ongeveer een half keer rond)
  • Moet je eerst een keer volledig opwinden en daarna steeds die 10 tot 15 slagen aanhouden?
  • Verder nog tips voor het opwinden?

Het horloge is een omega speedmaster pro.

Ik heb dat verhaal nog nooit gehoord van 10 tot 15 slagen opwinden, ik heb zelf een Panerai gehad en die kun je gewoon opwinden totdat het niet meer gaat.

Gewoon een keer per dag op hetzelfde tijdstip geheel opdraaien. 10-15 slagen krijg inderdaar altijd het probleem van stilstaan.

Ik wind mijn horloge op wanneer ik wil, vaak tot het niet meer gaat.
Een horloge zal nooit stil gaan staan door te veel opwinden.
Het verhaal van de juwelier is onzin!
Is het horloge nieuw? Anders heeft dit een revisiebeurt nodig.
gr.

Yuen Tai

Meestal als ik net uit bed kom wind ik mijn horloge op, dus niet echt een bepaalde tijd, de ene keer is dit 06.00uur, de andere keer kan dit 11.00uur zijn.

Het aantal slagen is gewoon net zolang tot dat die vol zit (je dus niet meer verder kan draaien), en dan idd met duim en wijsvinger heel geleidelijk aan tot je niet meer verder kan. Dus niet helemaal ‘rond’ draaien zeg maar, maar gewoon kleine slagjes. Hoeveel slagen is geloof ik ook afhankelijk van het uurwerk maar ook van hoeveel gangreserver die nog heeft, als je hem ieder uur opwind zal je minder slagen moeten maken dan wanneer je hem iedere 12uur opwind. :slight_smile:

precies eerst rustig wakker worden op de rand van het bed tijdens op winden van mijn horloge,ochtend ritueel

Okey bedankt allen, Horloge is nu volledig opgewonden wat ongeveer 30 slagen nodig had. Als je aanneemt dat de gangrecerve ongeveer 44 uur is (minder dan 2 dagen) is het wel duidelijk dat 10 tot 15 niet genoeg is.

Als ik het nu zo terug lees bedoelde de juwelier (Steiner maastricht) vast dat hij ongeveer 15 slagen verbruikt op 1 dag. Ik had het horloge van tevoren dus eerst volledig op moeten winden en dan dagelijks 10 tot 15 slagen erbij moeten doen zodat je wel een paar uur recerve houdt vol te krijgen. Nu ging die blijkbaar van 0 naar 15 waardoor die dus op het eind van de dag niet genoeg overhad.
Horloge is trouwens nieuw dus zal geen onderhoud zijn wat nodig is.

Wakker worden doe ik trouwens met het zoeken naar de wekker.