Opwinden lukt niet meer

Goedenavond allen,

Ik heb een probleem met mijn vintage Pontiac, ik kwam er achter dat het horloge stil stond terwijl ik het om mijn pols had. Eerst heb ik er zacht tikje op gegeven, echter zonder resultaat, hierna heb ik gepoogd om het horloge weer wat op te winden om er achter te komen dat het opwinden niet meer kan. Het enige wat nog mogelijk is is de kroon naar mezelf toedraaien maar van me af is onmogelijk geworden.
Ik ben hier zeer verbaasd over omdat het klokje maar een paar seconden per dag achterloopt normaal

kent iemand een oplossing?

Met vriendelijke groet,

Cacti

Viagra?

17 likes

e31

14 likes

Heb ik ook gehad. Destijds was de veer (die normaal wordt opgewonden als je aan de kroon draait) kapot. Reparatie kostte mij toen €125. Wellicht dat dit met een Pontiac lager uit valt

Vermoedelijk is de opwindveer kapot, zal geen 125 euro kosten afhankelijk bij wie u hem zal laten repareren. Ik heb er toen een tientje voor betaald.

Is in ieder geval niet de opwindveer die stuk is want hij is vol opgewonden maar loopt gewoon niet meer.
Tijd voor een bezoekje aan een horlogemaker.


5 likes

Omdat het horloge tot het laatste moment nauwkeurig liep, kan het stil staan wel eens een losse schroef zijn die het raderwerk blokkeert waardoor de gangveer niet ontspannen kan.

1 like

In 1964 of zo? :no_mouth: Kom op zeg… Is inkoop al duurder.

7 likes

Heb vorig jaar in Antwerpen een opwinderveer laten vervangen voor 10 euro.

Feit blijft, dat horlogemakers IMO niet aan de bedelstaf hoeven. En dan ben ik nog niet eens een fulltime pro.

3 likes

Bij wie?

Een horlogemaker zou inderdaad raad moeten weten. Ik had dus niets toe te voegen aan dit topic behalve een foute grap over bloeddrukmedicatie, maar anderen waren mij uiteraard voor.

Oh well.

Succes!

Wat er aan de hand is valt alleen door onderzoek te zeggen.
Ik had laatst een uurwerkje wat compleet was stilgevallen doordat het uurwiel onder de wijzerplaat was versprongen. Bleek het kleine veertje wat hem op zijn plek moet houden te ontbreken. En doordat de wijzers direct aangedreven werden door de trommel blokkeerde de handel. Maar ieder caliber zit weer anders in elkaar. Dus moet hij worden nagekeken.

Maar €10 voor het vervangen van een veer is onder normale tarieven een onhaalbare kaart. Een gemiddelde veer kost inderdaad al ongeveer €10 inkoop Zoals @PeterLC stelt, en dan is het werk Dus nogniet geteld. Bij het gemiddelde uurwerk komt het neer op het half uit elkaar halen van het uurwerk.
Dan lijkt me er heel veel liefdadigheid in de prijs van @EnriqueRQ te zitten.
@EnriqueRQ graag het adres van deze horlogemaker hier op het forum delen want dan krijgt hij het gegarandeerd heel druk de komende drie jaar😉.

4 likes

Lijkt me inderdaad geen gebroken veer te zijn maar meer een uurwerkje dat stilgevallen is. Kan ook gewoon service behoefte zijn. Op een gegeven moment is de wrijving zo groot (door ontbrekende of ingedikte smeermiddelen/slijtage) dat het klaar is.

2 likes

Had hem meegegeven aan een man die bij mij in de buurt woont, heeft hem in Antwerpen bij een kennis laten maken voor dat geld. Geen idee of er liefdadigheid mee gemoeid was, maar blijkt van wel…

1 like

:joy:

1 like

Grappig die taalverschillen, hier noemen we dat een batterijtje en kost het mij zo rond de €20 met waterdichtheidstest.

7 likes

Soms doe je als horlogemaker wel eens niks rekenen voor een reparatie, dan ben je blij met een praatje, gebeurt hier ook wel hoor. En een veer vervangen voor een tientje of gratis, dat kan, zo af en toe voor iemand die het niet breed heeft,

1 like

:zipper_mouth_face:

Niet goed voor je branche.

Ach, wij hebben daar nooit naar gekeken, of we nu iets verdienen of niet , is zo onbelangrijk. Wij hebben liever een leuke gezellige dag, die heeft voor ons meer waarde dan, met het een of ander te verkopen. Dat laatste hemd heeft geen zakken. En een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

3 likes