Loopt prima! Maar hij heeft iets afwijkends van andere horloges die ik heb en ik vraag me af of dit iets is.
Als het horloge stil staat gaat hij pas lopen na +/- 12 slagen opwinden.
Bij andere horloges is een slag of 5 voldoende, ook voor mijn vintage exemplaren.
Voor mij is het geen probleem, als hij na die 12 slagen eenmaal loopt blijft hij lopen. De gangreserve bij volledig opwinden en neerleggen is de opgegeven 50 uur en hij loopt nauwkeurig. Chrono ook tiptop.
Omdat dit gedrag zoals gezegd nogal afwijkt van de andere horloges en ik niet weet of dit mogelijk duidt op een onderliggend probleem heb ik hem onder garantie naar Zenith gestuurd en ik kreeg te horen dat hij is nagekeken en afgesteld en er niets aan de hand is.
Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Nogmaals, ik kan er prima mee leven als dit niet abnormaal is, maar zoek even een bevestiging bij de experts hier of dit echt niet duidt op een issue.
Mogelijk dat het anker wat dieper ingrijpt of dat er een dunne/slappe veer inzit.
Anyway blijkbaar heeft het starten van het uurwerk wat meer energie nodig dan je gewend bent.
Heb je eens geprobeerd om hem een slag of 4 te geven en het horloge eens te schudden? Mogelijk dat hij dan wat eerder uit de startblokken schiet…
Ik zou me er niet echt zorgen om maken, maar heb helaas geen Zenith in huis om het mee te vergelijken…
Hoog tikgetal (36.000bph) en een kleine balans met weinig massa, dan gaat hij niet zo snel uit zichzelf zwengelen. Het horloge begint waarschijnlijk sneller te lopen na een impuls (schudden, schokje).
Ik heb ook wel het idee dat het heel erg horloge afhankelijk is. Misschien een slecht vergelijk, maar een Seiko hoef je maar op te pakken (bekend van de “Seiko shuffle” of hij begint te lopen. Niet heel accuraat, maar de secondewijzer begint wel te tikken. Omega vaak ook. Bij mijn Tudor is dat bijv. veel minder en geef ik hem vaak ook even een tikje wat @Lieuwedv ook al aangaf.
Nou, daar moest ik ook aan denken. Ik pakte vroeger mijn Seiko op, zette hem gelijk en voordat ik hem om de pols had liep hij al.
Maar met de gegeven informatie hier, niet te vergelijken.
Zoals anderen hiervoor al aangaven is dat inderdaad uurwerk afhankelijk. De technici kunnen dit vast heel goed uiteenzetten.
Ik heb net mijn GS Asakage, Kaliber 9S64, erbij gepakt waarvan ik dit ook opmerkte. Deze gaat bij een volledig lege veer ook pas lopen na een slag of ruwweg 20.