Hallo mensen effe een vraagje: Hoe wind ik mijn speedmaster op een veilige manier op? Als ik met de klok mee draai hoor ik een geratel, blijf ik dit geratel horen of stop dit als het opwinden klaar is?
Groeten Franklin
Hallo mensen effe een vraagje: Hoe wind ik mijn speedmaster op een veilige manier op? Als ik met de klok mee draai hoor ik een geratel, blijf ik dit geratel horen of stop dit als het opwinden klaar is?
Groeten Franklin
Ehhh⊠ik begrijp misschien niet helemaal goed⊠maar het is normaal om bij het opwinden van een horloge âgeratelâ te horen. Je kunt gewoon blijven draaien tot je weerstand voelt, dan is het horloge volledig opgewonden.
Ik weet niet zo goed wanneer ik moet stoppen. Kan ik op een gegeven moment niet meer verder draaien of moet ik op een gegeven moment stoppen?
Dat geratel is een kleine pal die er voor zorgt dat de veer zich niet kan afwinden (door tussen twee tanden van een tandwiel te vallen) Als je aan de kroon draait klikt het palletje telkens een tand verder. Dat is het geratel.
Hier zie je zoân pal in een unitas uurwerk:
(linksboven in het uurwerk boven de letters âSWISSâ

Ik neem aan dat het in het uurwerk van je speedmaster ongeveer het zelfde is.
Maar de Omega experts van dit forum kunnen het misschien beter uit leggen.
Daar hoef je geen Omega expert voor te zijn, omdat alle handopwinders volgens hetzelfde principe werken. Je plaatje laat duidelijk zien welk onderdeeltje voor het geratel zorgt.
Eén keer per dag opwinden tot je weerstand voelt. Zo eenvoudig is het.
ok dan weet ik dat, fijn als je je geen zorgen hoeft te maken dat je niks kapot draait als je weet wat je doet.
Bedankt voor de reacties
En volgens de handleiding kun je dat opwinden het beste iedere dag op ongeveer hetzelfde tijdstip doen.
En je kunt tellen⊠bijv. 20 slagen is de max⊠dus geef je iedere achtend 19 slagen / draaienâŠ
Heerlijk 
Gr. Roel
Ik dacht mij te herinneren uit mijn kinderjaren, dat je bij het opwinden best niet tot aan de weerstand gaat opwinden. En dit omdat je een horloge kan âoverwindenâ zodat ie aan herstelling toe is.
Is dit een reël gevaar?
Ik heb slechts één handopwinder (uit mijn kinderjaren). Ik durf nog steeds niet tot de weerstand op te winden !
Ik dacht mij te herinneren uit mijn kinderjaren,
dat je bij het opwinden best niet tot aan de
weerstand gaat opwinden. En dit omdat je een
horloge kan âoverwindenâ zodat ie aan herstelling
toe is.Is dit een reël gevaar?
Ik heb slechts één handopwinder (uit mijn
kinderjaren). Ik durf nog steeds niet tot de
weerstand op te winden !
Nee hoor, je kan zonder probleem tot aan de weerstand opwinden. Je voelt de weerstand duidelijk en stopt dan met kracht zetten. Alleen wanneer je dit met een tang zou doen dan zou je de tonveer kapot kunnen draaien.
Je kunt gerust tot aan de weerstand opwinden.
âOverwoundâ is een smoes die je bij bijna alle kapotte klokjes op E-bay ziet. Zo van âhet is niet echt erg kapot, alleen maar overwoundâ.
De waarheid is dan natuurlijk dat het horloge eerst kapot is gegaan, en daarna nog eens tot de weerstand opgewonden.
In elk geval lijkt het daardoor dat er veel horloges âoverwoundâ rakenâŠ
Bas