Opwinden van unitas 6497

Hallo,

ik heb een vraag over het unitas 6497 uurwerk.

Hoevaak dien je een horloge met dit uurwerk op te winden?
Ik ben benieuwd hoevaak je de kroon moet draaien om zijn maximale looptijd eruit te halen.
Is het trouwens ook mogelijk om hem te ver door te draaien? zo ja, merk je dat wanneer je dat doet?

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben nieuwsgierig!
Bij voorbaat dank!

Hoevaak ?
Een keer opwinden in de 24 uur is voldoende, gangreserve is ong 40 uur, dus als je hem iedere dag effe een beetje bijdraait (ong 15- 20 slagen tussen duim en wijsvinger) is dat voldoende.

Tip: doe het horloge af wanneer je heb opwindt. Anders duw je met je wijsvinger het horloge van je pols omhoog en ga je een moment (hefboom) op de kroon en opwindas laten werken. Slijtage is het gevolg, duurt overigens wel effe…

Wanneer de veer volledig opgewonden is, begin je weerstand te voelen, kroon gaat zwaarder en komt op een eindpunt, wannneer je nu nog effe flink doordraait is ie kapot. Maar gevoelsmatig ben je allang opgehouden met draaien. Zit overigens geen beveiliging in.

Welk horloge heb je waar dit meest betrouwbare uurwerk inzit?
Dit loopwerk wordt ook gebruikt als leerstof, of heb ik dat verkeerd?

Ik heb nog geen horloge met dit uurwerk, maar wil er misschien een aanschaffen, waarschijnlijk een Zeno

Dat is een hele goede keuze.!
Mag ik vragen welk model en bij wie?

Ik weet nog niet welk model het gaat worden. Ik denk een pilot oversized of een carré. Ik twijfel zelfs nog tussen een automaat en een handopwinder. Handopwinder lijkt me mooier, maar een automaat is makkelijker

In de Meistersinger Unitas 1Z tikt ook een 4697. Het is toch per definitie een handopwinder?

Er bestaat wel een module voor de 6497, waarmee je 'm kan ombouwen tot automaat; erg zeldzaam, behoorlijk duur en ik zou eigenlijk denken dat liefhebbers een Unitas juist kopen omdat het een handopwinder is :S

Groet,

Ik bedoelde eigenlijk dat als het een handopwinder wordt, het een unitas uurwerk wordt. Mocht het een automaat worden, wordt het een eta 2824 of een 2836.