De laatste tijd heb ik zo’n 10 vintage horloges gekocht; allemaal handopwinders puur op uiterlijk, ik houd van eenvoudige horloges zoals junghans die veel heeft (max bill achtig)… Echter heb ik er nu wat spijt van dat het geen automaten zijn. Een automaat is een soort pepetuummobile en dat is toch eigenlijk een fantastische uitvinding… Omdat je er niets voor hoeft te doen om het aan de gang te houden… En zonder batterij dus ook nog klimaat neutraal… Vanaf nu wil ik alleen nog vintage automaten kopen en ben benieuwd wat ander van bovenstaande mening vinden?
plaaster Schreef:
…en ben benieuwd wat ander van
bovenstaande mening vinden?
Smaken verschillen en ik kan me vaak niet vinden in de mening van anderen
In dit geval van ik me wél vinden in de mening over automaten.
Een automaat heeft m.i. nét even wat meer dan een handopwinder en véél meer dan een quartz.
Enig nadeel voor een aantal mensen is dat een automaatje vaak wat dikker is, voor mij overigens geen probleem!
Mijn visie: automaten zijn (tu)
Is klimaatneutraal trouwens een belangrijk punt om voor een bepaald type uurwerk te gaan?
Altijd leuk hand versus automaat. Ook zo’n discussie waar we nooit uitkomen.
Waarop baseer je overigens dat een automaat klimaatneutraal is?
weer een discussie?
zullen we dat maar laten zitten?
en automaat of handwinder, die keuze is aan TS…wat maar leuk vindt!
ik denk dat het klimaatneutraal te maken heeft dat er geen batterijtje in zit.
Zowel het “aanslingeren” van een automaat, en het opwinden van een hand opwinder vind ik leuke rituelen. Toch geeft het opwinden het meest nostalgische gevoel, een automaat is praktischer.
Voor mij is het dus nostalgie vs. praktisch.
Een bijkomend voordeel van een hand opwinder kan de bouwhoogte zijn, zeker als een horloge niet te hoog mag zijn is een handopwinder vaak de betere keuze.
Best een dilemma.
Niks mis met handopwinders er zijn ook heel erg mooie met hoge verzamelwaarde. Denk bijvoorbeeld aan de Omega Speedmaster Professional of de vroege Rolex Daytona.
Dan kun je altijd nog op zoek gaan naar een mircorotor horloge. Zo dun als een handwinder maar toch automaat.
Als het om vintage gaat heb ik net zo lief een handwinder als ene automaat. als het om dagelijkse horloges gaat heb ik veel liever een automaat. ik moet er niet aan denken dat ik mijn dagelijkse horloge(seiko black monster) iedere dag zou moeten opwinden.
Ik ben vandaag maar eens voor een handopwindertje gegaan voor het eerst sinds weken. Dus mijn vintage Girard perregaux maar eens om de pols.
groeten,
Koen
leuke reacties thx
klimaat neutraal heeft popma al uitgelegd maar je kunt de automaat ook “groen” noemen omdat het milieu op generlei wijze wordt belast nadat ie geproduceerd is.
de automaat is dikker maar dat maakt hem ook weer stoerder en dat past in de huidige tijd.
ik moet even googelen op wat microrotor is maar het lijkt mij een meer hedendaagse techniek die niet vintage is (mijn grote liefde en voorkeur) of heb ik het mis?
ik vroeg mij nog af welke in principe een langere levensduur heeft, automaat of opwinder?
Is toch zonde om bepaalde horloges niet in verzameling op te nemen omdat deze een handwind uurwerk hebben ,sommige van de mooiste zijn handwinder. Zo zijn oude chronografen vrijwel nooit automatic .
Automaat is praktischer maar ik draag mijn vintage niet dus vind het niet zo belangrijk.
plaaster Schreef:
leuke reacties thx
klimaat neutraal heeft popma al uitgelegd maar je
kunt de automaat ook “groen” noemen omdat het
milieu op generlei wijze wordt belast nadat ie
geproduceerd is.
de automaat is dikker maar dat maakt hem ook weer
stoerder en dat past in de huidige tijd.
ik moet even googelen op wat microrotor is maar
het lijkt mij een meer hedendaagse techniek die
niet vintage is (mijn grote liefde en voorkeur) of
heb ik het mis?ik vroeg mij nog af welke in principe een langere
levensduur heeft, automaat of opwinder?
de microrotor is een vinding uit (en pak me er niet op) jaren zestig…zo uit het hoofd.
een automaat is dikker, maar als je een vrij grote vent bent zoals ondergetekende (190/100+kg) dan is een groter klokje niet erg!
het moet niet op een vrouwenhorloge gaan lijken.
de levensduur van de handwinder en automaat wel gelijk op gaan, beide hebben ze onderhoud nodig om de jaren door te komen
plaaster Schreef:
leuke reacties thx
klimaat neutraal heeft popma al uitgelegd maar je
kunt de automaat ook “groen” noemen omdat het
milieu op generlei wijze wordt belast nadat ie
geproduceerd is.
de automaat is dikker maar dat maakt hem ook weer
stoerder en dat past in de huidige tijd.
ik moet even googelen op wat microrotor is maar
het lijkt mij een meer hedendaagse techniek die
niet vintage is (mijn grote liefde en voorkeur) of
heb ik het mis?ik vroeg mij nog af welke in principe een langere
levensduur heeft, automaat of opwinder?
Groen ook niet helemaal. Er fakkelen nog altijd raffinaderijen om uurwerkolie te produceren. Met onderhoud verleng je de levensduur, mijn horlogemaker adviseert onderhouds intervallen van 5 jaar. Met correct onderhoud overleeft een mechanisch horloge de drager. Het microrotor kaliber is een vinding van Buren en stamt uit halverwege de jaren 50.
ik zal mijn hand winders nog even bij langs lopen en kijken wat ik weg doe. veel handel zit er toch niet dus dan weet je al bijna waar het op uit loopt… maar ga vanaf nu ga ik alleen voor de automaat. kreeg net een seiko binnen.7009 8019 p. die loopt als een tiet.
als je leuke handwinders hebt wil ik ze wel ruilen met automaten hoor !
Heb volgens mij nog zo’n buren met microrotor liggen bij horlogemaker …later heeft volgens mij universal dat systeem ook overgenomen .
Groen ook niet helemaal. Er fakkelen nog altijd
raffinaderijen om uurwerkolie te produceren. Met
onderhoud verleng je de levensduur, mijn
horlogemaker adviseert onderhouds intervallen van
5 jaar.
Tikt aan hoor, elke 5 jaar! En dan gebruik je minstens een paar microliter olie per horloge.
Daar heb je wel een paar raffinaderijen voor nodig :+
Als je het echt over invloed op het milieu hebt: een handopwinder heeft minder onderdelen nodig: dus minder grondstoffen, minder energie om te produceren etc… dus beter voor het milieu dan een automaat…
Ach, als je maar lol hebt in de horloges die je draagt:D
tjvreeken Schreef:
Als je het echt over invloed op het milieu hebt:
een handopwinder heeft minder onderdelen nodig:
dus minder grondstoffen, minder energie om te
produceren etc… dus beter voor het milieu dan
een automaat…Ach, als je maar lol hebt in de horloges die je
daar heb je weer gelijk in maar dat milieu gebeuren is voor mij slechts een “bij argument” hoor?
Ach, met zoveel horloges moet je ook je automaten geregeld opwinden. Ik zit zelf nu op 10 stuks, zowel opwinden, automaat, quartz als stemvork. Ook tussen de opwinders zitten ontzettend mooie horloges die ik niet zou willen missen. Ik heb mij Speedmaster toch liever met een klassieke 321 dan met een moderne automaat.
Ik heb een aantal automaten, maar ook twee handwinders. Het opwinden vind ik een mooi ritueel en heb daar absoluut geen moeite mee. Mijn mooiste is toch wel een Girard Perregaux met een uurwerk wat veel lijkt op cal. 861 wat in de Speedmaster wordt gebruikt. Prachtige techniek wat mij betreft: