Opwinden vintage horloge

Goedenavond! Na lang alleen te gluren op dit forum wil ik jullie advies graag vragen. Ik heb sinds kort een prachtig (vind ik zelf :grin:) Hislon horloge gekocht uit de jaren 50, ik heb er een nieuw bandje op gezet en geniet er dagelijks van! Het is een mechanisch horloge, ik weet alleen niet hoevaak ik moet draaien om hem op te winden. Kun je het horloge beschadigen als je te veel draait? Ik voel niet echt verschil in weerstand. Mocht een van jullie aanvullende informatie hebben over het merk Hislon dan hou ik me aanbevolen.

9 likes

Meestal kan je opwinden tot het punt dat je een lichte weerstand voelt, daarna moet je stoppen. Mooi horloge!

3 likes

Allereerst gefeliciteerd met dit prachtige vintage horloge. Ik heb ook ongeveer zo’n horloge van die leeftijd, ik wind het op met ‘losse vingers’. Ik zet minimaal kracht, als het tot het maximaal opgewonden is glipt de kroon door m’n vingers. Ook tel ik het aantal keer draaien, dan kom je er
achter hoeveel je moet winden.

3 likes

Mijn Atlantic handopwinder geeft duidelijk meer weerstand als ie bijna volledig opgewonden is.

3 likes

Het verschilt per uurwerk, maar meestal tussen de 25 - 40 keer draaien.

Als je het horloge iedere dag draagt hoef je na een nacht slapen hooguit 10-15x te draaien om er weer een volle dag tegenaan te gaan. Dan hoef je niet iedere keer volledig op te winden. Althans, zo doe ik het.

2 likes

Wrs ben je te voorzichtig. Je kan bij mijn handwinders (40s, 50s) doordraaien tot een harde stop. Dat is niet te missen.

Andere optie is dat ze er een kapotte of automaatveer in hebben gestopt. Maar dan hoor je m slippen.

3 likes

Dank voor de nuttige informatie en tips! Mooie Atlantic :sunglasses:

1 like

Precies niet te voorzichtig, het uurwerk is ervoor gemaakt.
Gewoon elke dag even volledig opwinden en je voelt vanzelf de stop wanneer die niet meer verder kan.

1 like