Opwinden

Dien je een opwindbaar horloge op te winden door steeds op en neer (in tegengestelde richtingen dus) te draaien of steeds naar een kant…of maakt het helemaal niks uit?

Dank,

H.H.

Één kant op, normaal met de wijzers van de klok mee.

Prima, goed dat ik het weet!

Bedankt,

H.H.

Welke kant op gedraaid moet worden voor het opwinden is afhankelijk van het kaliber dat in het horloge zit. Ik heb ooit eens een website gezien waar per kaliber stond aangegeven of hij opwond door linksom, rechtsom of allebei de richtingen te draaien. Ik zal eens zien of ik het adres nog kan achterhalen.

Gerwin

Meestal, 98%, is vooruit draaien opwinden en als men achteruitdraait hoort men een “kliksysteem” het ingrijpen van de opwindrondsels. Dit is zo ontworpen zijn dat wij ons horloge kunnen opwinden door voor- en achteruit te draaien en niet telkens de kroon te moeten lossen en telkens alleen vooruit op te winden.

Hetgeen wel dikwijls fout gedaan wordt, is het horloge op te winden terwijl het op de arm is, en met de wijsvinger onder de kroon en zo heen en weer te draaien. Zo wordt de kroon naar boven gedrukt, zelfs bij waterdichte kronen op een bus of tube, en zo wordt ook de opwindstift in het horloge schuin gedrukt met het vlug uitslijten als gevolg.

Dus altijd horloge van de arm doen, kroon tussen duim en wijsvinger nemen en vooruit en achteruit draaien, is zo speciaal gemaakt. Ik hoor het dikwijls genoeg van mensen die denken dat er niet mag achteruit gedraaid worden bij het opwinden of bij het verzetten van de wijzers, is ook een fabeltje dat blijven hangen is van de zeer oude klokken, daar mochten de wijzers nooit achteruit gedraaid worden.

Hartelijk dank voor de info, dat fabeltje ken ik ook…ik vermoedde altijd al dat het een fabeltje zou zijn (maar ik dacht voorheen wel dat het niet mogen terugdraaien van wijzers waar zou zijn).
Die tip over het horloge eerst afdoen is erg goed: ik zal het voortaan zeker zo gaan doen!
Wat betreft kaliber: ik weet helaas niet hoeveel kaliber mijn horloge heeft, ik kocht hem op Ebay (Tissot Seastar Seven uit '74) zonder informatie hierover…

H.H.

Ik zie nu pas dat mijn reactie niet helemaal juist is. Ik ging uit van een automaat. Mijn eerste reactie maar negeren en luisteren naar Freddy, die heeft het goed beschreven.

Sorry, Gerwin