Opwindkroon

Vrienden,
Ik ben nieuw op dit forum en heb waarschijnlijk een simpele vraag. Ik vond in een doos van mijn opa een mechanisch horloge. Waarschijnlijk niets spectaculairs doch leuk om te hebben. Nu is een wijzer los geraakt en zat tussen het glas en de wijzerplaat. Ik heb deze er inmiddels uitgevist en wil hem graag terugzetten doch daarvoor moet het uurwerk uit de kast en jullie voelen het al aankomen, hiervoor moet ik de opwindkroon met as verwijderen. Hoe doe je dat?

even zoeken op het net, er zijn een heel aantal instrukties te vinden, in het kort komt het er op neer dat je een schroefje in de buurt van de as een klein beetje moet losdraaien of op een pinnetje moet drukken.
Even goed kijken en zoeken dus.

harry1,

Als je weinig/geen ervaring hebt met reparaties aan horloges, zou ik je aanraden om dit niet zelf te gaan proberen. Of je moet er een ‘cursus’ van willen maken voor jezelf.
Slimmer lijkt het me op zoek te gaan naar een juwelier/horlogemaker in de regio. Die kan dan gelijk zien of een beurtje nodig/zinvol is. Wie weet hoe lang dat horloge al in die doos ligt?

Gezien de emotionele binding is het risico van ongelukjes te groot bij het zelf willen doen. Althans, da’s mijn mening.

Plaats eens een foto, dan kunnen de kenners er misschien wat meer over vertellen…

Van harte welkom!

Precies zoals sorcees het al zei. Wees alleen voorzichtig met het ‘beetje’ losdraaien. Als je te veel draait kan je em per ongeluk helemaal uitdraaien, en dan moet soms de wijzerplaat en al vanaf omhet schroefje weer vast te krijgen. Hij zit aan de andere kant namelijk vast aan een ander onderdeeltje dat bij losdraaien af kan vallen. Verder zit de opwindas door een radje. Als je de opwindas uit het uurwerk trekt, met de wijzerplaat kant/zijde op de tafel, dan kan dat radje ook wegvallen.

Het hangt helemaal af van het uurwerk. Misschien dat wat foto’s ons je beter kunnen helpen.

Ik bedoel, sommige nieuwere uurwerken hebben een klein knopje dat je moet indrukken om de kroon met as eruit te krijgen.