Vandaag de Cellini weer eens opgehaald. Toen het ik deze ging opwinden heb ik hem eerst op tijd gezet, kroon ingedrukt en daarna wilde ik hem opdraaien. Na een of twee slagen een flinke weerstand in de kroon, waarna gelijk de minutenwijzer werd verzet.
Kroon uitgetrokken. Tijd weer goed gezet. Zorgvuldig kroon helemaal terug op 0 positie. Proberen op de draaien. Weer weerstand en bij doordraaien verzette wijzer weer.
Ik ga er binnenkort even mee naar w&v, maar is er op voorhand iemand die een idee heeft wat hier aan de hand is? Mogelijk kroon niet goed gemonteerd/tikje gehad/etc?
Tiretteveer stuk wellicht. Wat dat betreft - voelde je een duidelijke “klik” bij het uittrekken van de kroon…? Zo niet, is ZEKER de tiretteveer stuk. Die bepaalt het in de juiste posities blijven van de kroon en stift.
Uiteraard ga ik niet extra door de weerstand proberen heen te draaien.
Bij het uittrekken of terugduwen van de kroon is het gevoel zoals ik van dit horloge gewend ben. Duidelijke klik bij zowel uit als in. Wel lijkt het uurwerk iets mee te bewegen?
Nu het horloge twee uurtjes loopt leek ik de kroon in de 0 positie iets te kunnen draaien zonder weerstand en inclusief opwindgeluid.
Ik kan er dan even weinig van zeggen… …hoewel ik zelf wel eens een Rolex service, heb ik ze wel liefst zonder grote issues binnen. Zou het hier inderdaad beter bij een gecertificeerd adres zoeken.
Ed van Timefix heeft ook alle Rolex-certificaten. Just saying. Your choice! Ed was mijn werkplaatschef (heeft-ie ook alle certificaten van) bij Breitling Lijnden. Zelfde regio.
Het is een ritje @Tempusuurwerktechniek geworden.
Uurwerkhouders bleken verkeerd gemonteerd te zijn waardoor het uurwerk wat los in de kast zat. Horloge windt nu weer soepel op en als bonus is ook het rammeltje eruit. En dat gauw even tussendoor en kosteloos, das gewoon dikke service natuurlijk