Zoals jullie een tijdje geleden konden lezen ben ik in het bezit van een Sinn 103. Hierin zit het welbekende valjoux 7750 uurwerk. Sinds gisteren voel ik veel weerstand bij het opwinden. Het lijkt wel of de kroon tijdens het opwinden in de schroefdraad grijpt, maar dit is niet het geval.
Da’s heel lastig te beoordelen zonder het klokje in handen te hebben. Het lijkt me een probleem in het opwindmechaniek, dat naar mijn mening – net als een aantal andere onderdelen in dit caliber overigens – nogal zwak en goedkoop geconstrueerd is. Werkt de automatische opwinding nog en zijn wijzers, datum- en dagaanduiding zonder problemen te verzetten?
Het lijkt me hoe dan ook verstandig een horlogemaker op te zoeken die veel ervaring met dit uurwerk heeft. Dat er in 2008 een revisie bij Sinn heeft plaatsgevonden zegt mij bar weinig: dit is nooit een garantie dat de zaak heel blijft. Ik zie al jarenlang veel te veel horloges die na een revisie niet meer goed functioneren en waarbij de revisie zelf de oorzaak van de latere ellende is.
Da’s heel lastig te beoordelen zonder het klokje
in handen te hebben. Het lijkt me een probleem in
het opwindmechaniek, dat naar mijn mening – net
als een aantal andere onderdelen in dit caliber
overigens – nogal zwak en goedkoop geconstrueerd
is. Werkt de automatische opwinding nog en zijn
wijzers, datum- en dagaanduiding zonder problemen
te verzetten?
Het lijkt me hoe dan ook verstandig een
horlogemaker op te zoeken die veel ervaring met
dit uurwerk heeft. Dat er in 2008 een revisie bij
Sinn heeft plaatsgevonden zegt mij bar weinig: dit
is nooit een garantie dat de zaak heel blijft. Ik
zie al jarenlang veel te veel horloges die na een
revisie niet meer goed functioneren en waarbij de
revisie zelf de oorzaak van de latere ellende is.
Succes en met vriendelijke groeten,
Robbert
Ik ben het (helaas) helemaal met Robbert eens. Veel ellende die ik met mijn automatische horloges heb (gehad) is allemaal begonnen na het zogenaamde “verplichte” onderhoud. Zowel bij mijn Breitling, Ebel, Longines als Oris (allen met ETA uurwerk) begon de ellende dus direct of vlot na onderhoud. Eén keer kan, maar zovaak is geen toeval…De horloges waren allemaal via Van Baal Nijmegen naar een, neem ik aan, deskundige horlogemaker gegaan. De Oris heeft onderhoud gehad bij Luuth van den Berg in Andelst omdat ik met onderhoud via Van Baal “wel klaar was”. Ook bij Luuth verliep het niet vlekkeloos (zie “ervaringen met horlogemakers”) maar wel netjes opgelost. Overigens heeft ook Peter van Baal zich altijd tot het uiterste ingespannen om de problemen op te lossen en mij tevreden te houden. Toevallig is het onderhoud bij mijn Longines met Valjoux wel uitstekend gegaan, mede omdat Peter zijn medewerkster instructies gaf naar welke horlogemaker dit horloge toe moest.
Mijn stelregel is nu: mijn horloges krijgen alleen nog onderhoud als het echt niet anders kan (bijv. moeilijk opwinden, afnemende gangreserve of bij reparatie).
Dank voor de reactie, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Mako daar erg veel mee opschiet. Ik kan mij de frustraties van mislukte dan wel ten dele gelukte revisies maar al te goed voorstellen, maar zo’n ervaring moet er zeker niet toe gaan leiden dat noodzakelijk onderhoud dan maar wordt uitgesteld dan wel overgeslagen. Ook daarvan zie ik geregeld de gevolgen, met name (maar niet uitsluitend!) bij horloges die tot de categorie sneltikkers behoren – ruwweg alle calibers met een frequentie hoger dan 28.800 tikken per uur. Het is bij dat type uurwerken maar heel zelden het geval dat de problemen zich tijdig aankondigen, maar wordt er vervolgens iets ‘vreemds’ geconstateerd dan zijn de gevolgen bij toeren dusdanig dat in veel gevallen zo ongeveer het hele uurwerk aan vervanging toe is.
Ik weet dat er op dit forum met enige regelmaat felle discussies zijn gevoerd over dit klaarblijkelijk delicate onderwerp, maar neem van mij aan dat veel dure schade te vermijden valt door regelmatig grondig schoonmaken en opnieuw smeren. Je laat de motor van een auto ook niet zonder olie lopen, laat staan dat je dit bij een formule-1-raceauto (want daar kan je zo’n hoogfrequentwerk rustig mee vergelijken) zou doen!
Het probleem is naar ik mag aannemen bekend: waar vindt men de juiste, vakbekwame horlogemaker? Die weg loopt meestal niet via de eerste de beste juwelier, want een zilversmid – overigens nog altijd een beroep met beschermde status - is op een enkele zeldzame uitzondering na geen horlogemaker. Men neemt daar wel herstelwerk aan, maar als klant moet je maar afwachten waarheen de klus wordt gezonden. Dat kan bij gebrek aan gediplomeerde vakmensen dus ook naar een goedwillende amateur zijn! Het vorenstaande is niet alleen in Nederland een enorm en alsmaar groter wordend probleem, maar ook in een land als Duitsland geldt al geruime tijd het credo: begin liever niet aan een serieuze horlogeverzameling alvorens eerst een betrouwbare horlogemaker te hebben gevonden.
Bedankt voor jullie reactie en raad. Nu even een andere vraag. Ik heb het horloge ongeveer 5 a 6 weken geleden gekocht van een partikulier. Sinds die tijd nauwlijks gedragen. Is het fair e.e.a. te reclameren bij de verkoper, maw hem te vragen het horloge terug te nemen en de koop ongedaan te maken?
Een automaat met de kroon opwinden is niet aan te raden bij mijn weten…daarmee kun je schade aanrichten, opwinden gebeurd door zachtjes het horloge te bewegen, correct me if I am wrong.
Mocht je een goede reparateur zoeken, stuur even een pm…
Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Zelf heb ik een IWC Fliegerchrono (met een door IWC aangepast 7750 uurwerk). Ook bij mij ging het opwinden op een gegeven moment wat zwaarder. Toen ik bij de dealer (Van Willigen in Rotterdam) in de buurt was, ben ik even binnengelopen. En binnen twee tellen was het door de horlogemaker verholpen. Er werd even wat vet in de tube van de kroon gedaan. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Overigens kan het met de hand opwinden van een 7750 geen kwaad.