opwindstift afgebroken

Een vriend heeft me gevraagd zijn aquaracer te servicen. Het caliber is 'n SW 200-1
dus dat is prima te doen. “En…oh ja…d’r is iets met dat opwindknopje…dat zit los”, was nog een mededeling bij het weggaan.
De stift is dus afgebroken waarbij het draadeinde in de kroon is achtergebleven. Er steekt nog een miniscuul stukje uit. Is er een veilige manier om dat er uit te krijgen zónder de schroefdraad aan de binnenzijde van de kroon te beschadigen? Ik heb er geen ervaring mee, vandaar deze vraag aan de kenners.

1 like

Uitboren is lastig, misschien in hete aluin (opgelost in water)?
Zal de kroon mogelijk wel wat doffer van worden.

1 like

Misschien een hele domme vraag maar wat bedoel je daar mee? En hoe werkt dat dan?

1 like

Had mn post al aangepast, snap dat dit niet helemaal duidelijk was :rofl:
Maar aluin raspen en oplossen in kokend water, dit lost ijzer op. Ik gebruik dit ook altijd bij afgebroken kroonradschroeven.
Wel af en toe de restjes wegkrabben zodat hij actief verder kan gaan.

1 like

Nooit geweten! Mooi, ik ga 't zeker proberen. De kroon wordt wellicht doffer zeg je; da’s denk ik geen probleem. Effe voor de zekerheid: maar die lost niet óók op…:face_with_peeking_eye:

In principe wordt alleen ferriet aangetast dus zou een RVS kroon het moeten overleven. Ik weet niet wat voor materiaal de nieuwerwetse stiften hebben :sweat_smile:

1 like

Wellicht eerst een tijdje in de ultrasoon? Indien loctite is toegepast kan dat eerst losweken. Vervolgens met wat kunst en vliegwerk los te draaien.

2 likes

Met een kleine platte schroevendraaier gaat het zo los.

1 like

Mij lukt het met een tangetje en dan gewoon losdraaien.

1 like

1-2 sec met een aansteker werkt ook, heb dit laatst ook bij een TH kroon gedaan, maar die had gelukkig veel meer vlees op de stift.

1 like

Wel raar dat je een volledige service uit kan voeren en hier geen oplossing voor hebt :thinking:. Met een beetje creativiteit is dit prima op te lossen. In het uiterste geval nieuwe kroon en stift lijkt mij. In ieder geval succes.