Opwindstift vinden in assortiment

Hallo iedereen,

kan iemand mij vertellen hoe je een opwindstift kan terugvinden in verschillende oude assortimentdoosjes .

Het betreft een opwindstift voor een tissot 784-2 kaliber.

Ik heb dus verschillende oude assortimentsdozen met opwindstiften, maar het merk tissot kom er blijkbaar niet in voor.
De originele opwindstift heb ik niet meer die is er uit gevallen.

Op het deksel van die kartonnen doosjes zijn de verschillende merken van kalibers terug te vinden zoals longines, eta, ronda, as, en nog verschillende merknamen bestaande uit initialen maar zoals gezegd geen tissot.

Nu denk ik wel dat er iets moet inzitten die past.

Mijn vragen zijn echter, hoe bereken ik de lengte van zo’n stift aan de hand van het binnenwerk en hoe vind ik die terug in de assortimentsdozen?
Betreft de lengte van de stift ook de het lange eind met de schroefdraad of alleen maar de geslepen gedeeltes?

Is er iets over te vinden op internet of kan iemand dit uitleggen? :frowning:

dank u
stefaan

verreweg het handigste is natuurlijk om een opwindstift te kopen voor een Tissot 784, het komt allemaal natuurlijk wel een beetje precies!
Als dat niet lukt gebruikt men de kaliberboeken om de maten op te zoeken, en eventueel een stift te vinden die direkt uitwisselbaar is, met het minste werk passend te maken is, of helemaal nieuw te maken (voor de laatste 2 opties heb je wel een draaibankje nodig)
In de praktijk blijkt dat er maar heel weinig stiften uitwisselbaar zijn, om de een of andere reden maken alle fabrikanten alle maten net anders.

In het Bestfit boek (deel 2) vinden we dat in een Tissot 781 t/m 786 type 1538F gebruikt wordt, afmetingen:

A=383; B=45; C=60; D=79; E=130; F=90 (alles in 0,1mm)
De lengte van het deel met draad is nooit van belang, die maak je altijd gewoon op lengte.

Bij de uitwisselbaarheidstabel zien we dat deze as helaas niet bij andere merken gebruikt wordt…

Succes,
Paul

Paul,
Begrijp ik van jou dat een stift voor de 781-1 zou passen in een kaliber 784-2?
In dat geval zou ik Stef kunnen helpen.
Het is overigens de 781-1/2451
In het Flume boek (2002) kom ik wel 784 tegen, maar geen 784-2.
Graag jou reactie
Gr
T

Hoi Stefaan,

De kans dat je “zomaar” iets gaat vinden dat er wel op past is bijzonder klein. Het is een typisch caliber (overigens een werk dat ook door Omega gebruikt werd) en standaardisatie bij horloges is eerder een droom dan een wens…

Voor zover ik momenteel kan nagaan kan je bij Flume de juiste opwindstift vinden onder het nr. W 3061" ALS het gaat om een Tissot Seastar Seven uitvoering.
Zoniet zou evt. een W 2696 kunnen passen.

Zelf ben ik ook even in m’n kast met wisselstukken “gedoken” en heb nog een stift voor een gewone 784-2 van Tissot gevonden, helaas met stevige roest-sporen (maar is nog wel te gebruiken, evt met verlengstuk, dus als ik je daarmee kan helpen, PB me dan maar).
En morgen moet ik sowieso bij de fourniturenhandel langs en zal even navragen of ze er geen nieuwe hebben…De kans is klein, maar je weet nooit…

Laat maar weten…

MVG,

Chris.

Hoi Ton,
in mijn Bestfit (deel 2, 1973) staan de Tissot kalibers 781, 782, 783, 784, 785 en 786 allemaal vermeld met dezelfde opwindas, een achtervoegsel -1 of -2 komt er niet in voor.
Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat een 784-2 hetzelfde asje zou gebruiken als een 784, maar helemaal zeker weten doe ik dat helaas niet…

Groet,
Paul

Dag iedereen

en bedankt voor de gedegen uitleg.

Het is wel degelijk een tissot seastar seven en de opwindstift is er zomaar uitgevallen.

Ik besef echter dat het moeilijk zal zijn om in een fourniturenhandel een nieuwe stift te vinden. Ben er vroeger toen -ik nog niet zelf aan uurwerken werkte- er mee naar een horlogemaker geweest en die vond nergens in Belgie nieuwe onderdelen beweerde hij. Er was dan wel geen spraken van een nieuwe stift.

Nu zal ik dan maar eens zelf proberen in een fourniturenhandel in Kortrijk.

In ieder geval weer iets bijgeleerd!

Ps Hallo chris ik zend je nog een Pb

mvg

stefaan

Tissot 781- 784 enz zijn dezelfde ook Tissot 2451-2461-2481 zijn dezelfde.
Deze laatste serie zijn ook Omega calibers maar hebben een andere kleur (rosé)) en hebben respectievelijk de nrs beginnend met een één, 1451-1461-1481.

2451 is gewoon handopwinder
2461 + datum
2481 + datum en automaat.

Er is wel een klein verschil in opwindstift op het gedeelte waar de tirette ingrijpt, bij de 24… serie is dit afgerond omdat het een tirette is om te drukken en niet met een schroef, maar kunnen er voor dienen.
De onderdelen voor deze calibers bij de Swatchgroep zijn zeer zeldzaam geworden.
Pontiac heeft vroeger ook deze calibers gebruikt en noemde men de TAL calibers, werden gemaakt door Tissot, Aemgio en Lanco.

bedankt freddy

heb zopas een oude lanco gekocht en pas geopend en wat blijkt -er zit een 2481 caliber in.
Zal eens proberen als die op mijn tissot past.

Mvg

stefaan