Opwindstift

Beste mensen, misschien gaat het nu beter. Ik ben ook een pc-nert. Mijn vraag is de volgende. Ik wil heel graag eens een oud mechanisch horloge van binnen zien. Ik krijg echter niet de opwindstift eraf/uit. Als je hem uittrekt dan kun je de wijzers verstellen. Als je hem verder wilt uittrekken gaat er volgens mij iets niet helemaal goed. Wie helpt mij aan wijze raad om deze stift eraf/uit te halen zodat ik het mooie kloppende hart van een horloge kan bekijken?! In september ga ik naar de horlogevakschool Zadkine in Amsterdam. Ik sta te popelen om te starten. Ik moet echter nog even geduld hebben. Dank voor jullie raad en aandacht. Met vriendelijke groeten, Ben van den Broek.

Om een horloge van binnen te zien hoef je de opwindstift niet uit het uurwerk te halen. Hiervoor hoef je alleen de achterkant maar los te halen. Als je het uurwerk daarna uit de kast wil halen moet de opwindstift er wel uit:

Als je de achterkant van het horloge eraf hebt zie je ergens in de buurt van de opwindstift een schroefje of ‘palletje’ wat je in kunt drukken. Hou dit ingedrukt en je kunt de opwindstift verwijderen.

Hou er rekening mee dat het terugplaatsen van die opwindstift de eerste paar keer een hoop gekloot kan zijn!

Ben, Als de opwindas met kroon met een zogenaamd tirette schroefje vast zit (in de buurt van die opwindas) , heb je een hele kleine horlogemakers schroevedraaier nodig.
heb je nou echt geen plaatje van hoe zo’n caliber in mekaar zit ?
ik zou eerst maar eens een simpel boekje aanschaffen :slight_smile:

Groet,
André

Ben,
Let op ! Je hoeft het tirette schroefje kleinbeetje losmaken om de opwindas uit te halen.
Anders moet je je caliber uit elkaar halen om hij weer terug te zetten.
gr.

Yuen Tai