Opzoek naar informatie over mijn zakhorloge

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jan en ik kom uit Tilburg.

Een tijdje geleden heb ik een zakhorloge gevonden op zolder
van mijn overleden vader.
Ook weet ik dat mijn vader dit zakhorloge van zijn vader heeft geërfd.

Ik heb totaal geen kennis van zak(horloges) en zou daarom graag een beroep op
dit forum willen doen.

Naar mijn mening werkt het zakhorloge, ik kan het opwinden en zie en hoor het
horloge dan werken.

Graag zou ik wat meer info willen hebben over bijvoorbeeld:

  • Merk
  • Jaar
  • Materiaal
  • Waarde

Ik hoop dat iemand mij hiermee zou kunnen helpen en zijn wijsheid met mij zou willen delen.

Alvast bedankt !

Jan!

Aan de zijkant zit meestal een inkeping hierme kun je hem openmaken om binnenkant te zien. Dat zal waarschijnlijk meer informatie geven zoals logo’s, uurwerk, etc…

2 likes

Leuk dat de ketting er ook nog bij is.
Ik schat hem rond 1910 -1920, omdat de wijzers nog versteld moeten worden middels het indrukken van het knopje bij de 1. Ook de vorm van de opwindkroon wijst in die richting.

De geldelijke waarde is een paar tientjes, maar de emotionele waarde is natuurlijk een stuk hoger. Hij is tenslotte van je vader en opa geweest.

Het materiaal lijkt mij messing dat vernikkeld is. Het lijkt of op de achterdeksel de nikkellaag afgesleten is en het messing er door komt.

De wijzerplaat is nog erg mooi. Zoals @Chillekasper al zei, moet je het horloge even open maken o m het uurwerk te zien. Het kan een simpel cilinder uurwerk zijn, maar wellicht zit er een mooi ankergang uurwerk in.

Ik zou het een mooi plekje geven. Je gaat er niet rijk van worden en het is een aandenken aan vader en opa.

2 likes

Beste Chillekasper,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Aan de onderkant van het horloge lijkt een scharnier te zitten, ik heb al voorzichtig
gekeken of er misschien een uitsparing zit zodat de achterkant open kan. Maar kan deze niet echt vinden. Ook durf ik eigenlijk niet iets te forceren ofzo.

Is het misschien verstandig om even langs de juwelier te lopen om te vragen of hij deze open kan maken?

Mvg,

Jan

Beste Scudo,

Jij ook bedankt voor je snelle reactie, echt super tof mensen !

Ik wil er zeker niet rijk van worden, en ga dit horloge mooi in mijn vitrine kast leggen.

1 like

Hallo allemaal,

Heb het horloge voorzichtig opengemaakt en wat foto’s genomen.

Kan men nu iets meer vertellen over het uurwerk?

Dank je,

Mvg,

Jan

Lijkt m.i. op een Thiel uurwerk.

1 like

@MartijnV

Super bedankt voor je snelle antwoord.

Is dit een vrij standaard / veel voorkomend uurwerk als ik vragen mag?

Graag gedaan en geen flauw idee, Thiel is later in de DDR door gegaan als Ruhla, met de pen anker uurwerkje. (Hier ook wel te vinden op het forum)
Dit uurwerk zal ook een betaalbaar pen anker uurwerk zijn.

1 like