Ik ben nieuw op het forum en lees wel al vaker mee maar had nog nooit een account aangemaakt. Maar nu wel omdat ik jullie hulp nodig heb. Ik heb recentelijk een aantal oude horloges gehad die van mijn opa zijn geweest. het meeste is niet heel bijzonder maar 1tje wel die ik nu ook graag draag (zie foto’s). Ik vind het bijzonder en mooi dat ik een horloge kan dragen die van mijn opa is geweest. Echter zou ik graag meer informatie willen hebben over welk merk het is, bouwjaar ect.
Ik ben zelf al wel op onderzoek gegaan het heb al het volgende gevonden:
uurwerk is een quartz van het franse merk Ebauches model FE7121
model naam is vermoedelijk FU-730 (zie foto)
vermoedelijke productie datum tussen 1980 en 1990 als ik het internet moet geloven als ik kijk wanneer het quartz uurwerk is geproduceerd.
Hebben jullie misschien een idee wat het merk en model is van dit horloge?
Alvast bedankt!
Interessant horloge uit het begin van de Quartz tijd, zo rond 1970, denk ik. De fabrikant van het uurwerk is vrijwel zeker ‘France Ebauches’, een van de grootste horloge- en vooral uurwerk fabrikanten in Frankrijk, in die tijd.
FE is voortgekomen uit fusies met veel bekende Franse fabrikanten uit de rijke geschiedenis van de Franse horlogerie, zoals Cuppilard en nog vele andere uit de Franse Jura. In de vroege jaren 70, het begin van de opkomst van de Quartz horloges, ook wel de Quartz Crisis genoemd, raakte de Europese horloge-industrie een groot deel van zijn markt kwijt aan de Japanse en zeer snel opkomende Chinese horloge-industrie. Om het hoofd boven water te houden fuseerden veel Zwitserse en Franse bedrijven met relatief nieuwe Chinese bedrijven uit de Chinese Volksrepubliek en het toen nog zelfstandige Hong Kong. Ook veel bedrijven en merken werden bij dreigend faillisement overgenomen door Chinese firma’s. France Ebauches ging toen (in licentie in Frankrijk, eigenlijk de omgekeerde wereld…!! ) in China ontworpen Quartz uurwerken (op hun beurt vaak weer kopieën of klonen van Japanse ontwerpen) produceren in horloges die onder veel verschillende handelsmerken in Europa op de markt kwamen.
Zo ook, waarschijnlijk, het uurwerkje van jouw Opa’s horloge. Gezien het nummer op het uurwerk zal het type (kaliber) nummer geen FU 730 zijn, maar FE7121. Het merk van het horloge is dan mogelijk
zoals geacht mede HF lid @PLP al voor je uitgevist heeft.
Veel plezier met dragen, @jhoogeveen, en koester je erfstukje.
(in het Frans, maar Google Translate lost dat wel op voor je)
Zou zomaar kunnen Jenneke. Ik heb het niet gecheckt, alleen wat opgezocht over FE.
Ik heb nog even verder gezocht met Google AI en ChatGPT met het fotootje van het horloge erbij, maar inderdaad, alleen maar bullshit antwoorden. Zeker geen Ultramar, waar Google AI een heel verhaal over ophangt.
Mijn vraag was: Info over het merk of fabrikant van dit horloge waar een FE (France Ebauche( uurwerkje in zit + fotootje.
Ik krijg antwoord met redelijk kloppende info over FE, en daarna de volkomen misplaatste verwijzing naar Ultramar en wéér, voor de miljoenste keer het afgekloven verhaal over de Quartz Crisis.
Wat mij ergert, is dat als er geen antwoord beschikbaar is en dat kan in deze context heel goed bij een plakmerk (want dat zal het zonder twijfel zijn), dat de AI modellen dan gewoon en zonder terughoudendheid (het woord ‘misschien’ zit kennelijk niet in de woordenlijst van het taalmodel) snoeihard een heel verhaal gaat lopen verzinnen ICT noemen dat ‘genereren’ geloof ik. Kritici hebben het dan terecht over ‘hallucineren’. Heel vervelend en heel kwalijk, want het AI antwoord wordt iteratief gebruikt in een volgend antwoord bij een vergelijkbare vraag van een andere gebruiker. Als de gebruiker het antwoord dan ook nog publiceert op het internet wordt het nog veel erger, want GPT, Google en Copilot integreren dat antwoord in hun eerder opgeslagen info als ‘leer gegeven’, en verhogen zo het schijnbare en misplaatste waarheidsgehalte van het weer volgende antwoord op een vergelijkbare vraag.
Ik ben daarom, net als jij, buitengewoon kritisch op AI antwoorden en publiceer ze niet zonder terughoudendheid en zeer kritische beoordeling en waar mogelijk verificatie met andere bronnen. Als dat niet kan, kan het waarschijnlijk ook heel goed bullshit zijn, sterker, dat is het dan meestal ook.
In afgeleide zin is de uitspraak: “Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook” daarom in hoge mate op het gebruik van AI-informatie van toepassing.
Ik heb zelf nog gezocht naar een king Quartz naar aanleiding van de opmerking van @PLP maar krijg daarop alleen maar Seiko King Quartz resultaten maar het zou misschien nog steeds een King Quartz kunnen zijn maar ben nog geen oudere logo’s tegen gekomen.
Met de juiste promts/instructie dat je alleen informatie wil krijgen die onomstotelijk vast staan kreeg ik dit:
Merk:Onbekend. Er staat geen enkele merknaam uitgeschreven op de wijzerplaat, het achterdeksel of de kast. Op de wijzerplaat (100766.jpg) is uitsluitend een beeldmerk zichtbaar (een gestileerde kroon of letter ‘E’). Het logo met de letters “FE” op het binnenwerk verwijst specifiek naar de producent van het uurwerk, niet naar het horlogemerk.
Bouwjaar:Niet vast te stellen. Er staat nergens op of in het horloge een jaartal, serienummer met bekende datumcode of productiedatum gegraveerd.
Land van Herkomst:
Het uurwerk (binnenwerk) komt onomstotelijk uit Frankrijk. Dit blijkt uit de inscriptie “FRANCE EBAUCHES” in het metaal (100768.jpg).
Waar het complete horloge is geassembleerd, staat nergens vermeld. Er ontbreekt bijvoorbeeld een aanduiding als “Swiss Made” of “France” op de wijzerplaat of achterdeksel.
De batterij (wat een vervangbaar onderdeel is) is afkomstig uit Japan (“SEIKO”, “JAPAN”).
Wat er verder onomstotelijk vaststaat
Over het uurwerk (binnenwerk):
Het is een Quartz uurwerk. Dit wordt bevestigd door het opschrift op de wijzerplaat (100766.jpg) en het visuele bewijs van elektronische componenten zoals de koperen spoel en het batterijvak (100768.jpg).
Het binnenwerk is vervaardigd door France Ebauches, af te lezen aan de uitgeschreven naam en het schild-logo met de letters “FE” in het kaliber (100768.jpg).
Het uurwerk is voorzien van 1 steen (“ONE JEWEL” gravure, 100768.jpg).
De huidige batterij is een Seiko SR920SW.
Over de kast en wijzerplaat:
Referentie-/Typenummer: In het midden van het achterdeksel staat het nummer FU - 730 gegraveerd (100767.jpg).
Waterdichtheid: Het horloge was of is bestand tegen een waterdruk van 50 meter. Dit staat op de voorkant als “WATER 50M RESIST” (100766.jpg) en wordt op de achterkant bevestigd met “5 ATM” (100767.jpg).
Materiaal:
Het geschroefde achterdeksel (te zien aan de zes inkepingen) is van roestvrij staal (“STAINLESS STEEL”, 100767.jpg).
De horlogekast en de geribbelde bezel zijn gemaakt van een onedel metaal met een dunne afwerkingslaag (plating). Op de detailfoto (100769.jpg) is heel duidelijk te zien dat deze zilverkleurige laag op de uitstekende delen (zoals de zijkanten, bezel en lugs) is weggesleten, waardoor een koper- of messingkleurig basismetaal zichtbaar wordt.
Functionaliteit & Design: De wijzerplaat is voorzien van uren (Romeinse cijfers op XII, III en IX), een secondewijzer en een datumvenster op de 6 uur-positie (100766.jpg).
Een feitelijke observatie over de band:
Hoewel je aangeeft dat dit vier foto’s van hetzelfde horloge zijn, is op foto 100766.jpg (de voorkant) een metalen, zilverkleurige rekband gemonteerd, terwijl op foto 100767.jpg (het achterdeksel) een bruine leren band met stiksels aan de kast vastzit.
Door ons puur aan de tastbare feiten op de foto’s te houden, valt het merk niet met zekerheid te benoemen, maar weten we wel exact de samenstelling en herkomst van de interne techniek.
Het Duitse (!) merk Badenia had een (soortgelijke ? exact gelijke?) kroon in het merkbeeld. Zie a.u.b. ook Mikrolisk.
Het uurwerkje is zonder twijfel gemaakt bij France Ebauches. Het nieuwe logo, FE in een zeshoek, staat op de platine.