opzoeking oude? zilver/witgoud? horloge

Hallo,

In het zand gevonden … oude horloge , geen naam vermelding, achterkant gegraveerd in zilver of wit goud , heel dunne en fragiele wijzers … wil ze graag restaureren …
Iemand een idee van de maker(s) , iemand een idee van de restauratiekosten ?

Bedankt op voorhand,
Willempy!
uurwerk voor|500x500!

uurwerk achter |514x500

Als je nog foto’s van de binnenkant van het achterdeksel (vanwege eventuele stempels) en van het uurwerk bijvoegt en zegt hoe groot het horloge is kunnen we meer zeggen.
Gezien de knop naast de kroon zal het van voor 1920 dateren.

1 like

Het betreft hier een, tot polshorloge omgebouwd, zakhorloge.

2 likes

Hallo Maurits,

DANK voor je antwoord !

Deksel ? Bedoel je dat ik het horloge moet open maken ?
Sorry , ik ben een leek in deze materie , ik ga morgen met een beter fotoapparaat wat meer scherpere foto’s nemen en proberen het deksel? te openen.

Mij lijkt het of de bewijzeringsplaat een kwart gedraaid is ? en het stukje stof , het restant is van een vrouwelijke ? armband.

MVG,
Willem

Hallo Scudo,

Bedankt voor de info !
Heeft dat een specifieke reden ?
Het lijkt me moeilijk om hiermee het uur te lezen , want de wijzerplaat is niet meegedraaid.

MVG,
Willempy

Daaraan kun je ook zien dat het een omgebouwd zakhorloge is. Die hadden meestal de opwindkroon bij de 12 uur positie zitten. Daaromheen zat een beugel waaraan het horloge opgehangen werd en daarmee kwam de 12 uur positie boven zoals gebruikelijk is.

2 likes

Toen er werdt begonnen armband te gebruiken hebben de horlogemakers armband horloge gemaakt van de oude zakhorloge : beugel afnemen, lugs en toen was de wijzer plaat nog niet verandert : 12 aan de kroon.
Het is zeker een cylindergang, zilver kast. Er waren ook van “vermeil” : heel dun roozkleurig goud laag op zilver.

1 like

… ik kan het uurwerk niet openen, 't is wringen …ik vermoed dat er naast de ronde knop , nog een klein druk- of trekstaafje staat , het is afgebroken …HELP !

![uurwerk achter |514x500]

Je moet even een bot mesje tussen het lipje aan de deksel en de kast zetten, en dan een beetje wrikken.
Zie hier, de linkse is van de achterdeksel, de rechtse van de voordeksel:

20180820_225351

Sorry voor de crappy pijltjes, heb even geen fatsoenlijke editor op m’n tablet. :innocent:

Dat pinnetje naast de kroon is voor het verzetten van de wijzers, dat moet je dan indrukken.

1 like

Hallo WBCOUPE,

… ik had voorzichtig al eens geprobeerd , maar de rand begon al te krommen … ik zal iets meer druk zetten en hoop dat de moedwillige oester zich zal openen …TANX !

Willempy

2 likes