Ordenen horlogematerialen

Mijn nog niet eens zo lange horlogehobby begint nu al uit de klauwen te lopen. Ik focus me op vintage spullen en dan zeker na een Rikketik kom je weer met een tas vol materiaal thuis. Eerst was het nog leuk in bakjes en laadjes en veel in ziplock zakjes, maar het begint nu al te escaleren in quantiteit :wink:
Alles kan immers nog van pas komen.

Nu heb ik dit weekend de fout gemaakt voor paar tientjes 4 dozen schoenendozen horlogespullen te kopen. Veel bijvangst en ā€˜restafvalā€™ van donorhorloges maar het is echt schrikbarend veel. Erg tof maar sorteren etcā€¦
We hebben het over oa. tientallen mechanische calibers, idem dito voor quartz, losse onderdelen, doos vol horlogekasten, etc etcā€¦

alleen al die calibers. Misschien zijn het er wel meer dan tientallen, ik ben de tel kwijt. Heel veel bekende namen van EF, AS, ETA, etc. Sorteren jullie die per merk of type bij elkaar? Of per ligne?

nog meer tips?

Jazzper Schreef:

Mijn nog niet eens zo lange horlogehobby begint nu
al uit de klauwen te lopen. Ik focus me op vintage
spullen en dan zeker na een Rikketik kom je weer
met een tas vol materiaal thuis. Eerst was het nog
leuk in bakjes en laadjes en veel in ziplock
zakjes, maar het begint nu al te escaleren in
quantiteit :wink:
Alles kan immers nog van pas komen.

Nu heb ik dit weekend de fout gemaakt voor paar
tientjes 4 dozen schoenendozen horlogespullen te
kopen. Veel bijvangst en ā€˜restafvalā€™ van
donorhorloges maar het is echt schrikbarend veel.
Erg tof maar sorteren etcā€¦
We hebben het over oa. tientallen mechanische
calibers, idem dito voor quartz, losse onderdelen,
doos vol horlogekasten, etc etcā€¦

alleen al die calibers. Misschien zijn het er wel
meer dan tientallen, ik ben de tel kwijt. Heel
veel bekende namen van EF, AS, ETA, etc. Sorteren
jullie die per merk of type bij elkaar? Of per
ligne?

nog meer tips?

Ik ken het gevoelā€¦:smiley:

Sorteren per calibernummer is de enige oplossingā€¦

Elk caliber heeft zā€™n specifieke onderdelenā€¦ en helaas is niks ā€œuniverseelā€ in de horlogewereldā€¦ (zeker voor vintages).

Zelf gebruik ik ā€œvakjesā€-dozen om alle onderdelen van een caliber bij elkaar te leggen in hetzelfde vakā€¦

Het ā€œoogtā€ misschien rommelig, maar enkel zo ben ik er zeker van dat bij reparatie of restauratie de juiste onderdelen mogelijk in dat ā€œvakjeā€ te vinden zijnā€¦

Bij sommige merken vind je soms onderdelen die uitwisselbaar zijn, maar daā€™s alleen te achterhalen door het zoeken in zgn. ā€œservice-boekenā€ā€¦ (en die liggen meestal niet voor het grijpen, tenzij je horlogemaker of leverancier bent (was) voor het merkā€¦ )

MVG,

Chris.

klinkt goed, echter als het gaat om heul veul uurwerkjes dan heb je meters vakjesdozen nodig. Wel veel dubbelen dus wellicht valt daar winst te boeken, maar dan toch :wink:

Inderdaad sorteren op caliber. Zeker voor de oudere calibers is het handig om een BESTFIT, deel 1 en 2 te arresteren. Dan kun je zien uit welke hoofdcalibers de diverse calibers zijn opgebouwd. Daarin wordt aangegeven welke onderdelen dan onderling uitwisselbaar zijn.
Maar het blijft een hele klus. Begin maar eens met 200 caliber soteer bakjes, ja die bestaat echt!

Sterkte!

Gr. Hugo.