Oriënt 1971-1975 donor of complete balans

Geachte lezers,

Na de dood van mijn broer in 2017 mocht ik zijn mechanische Oriënt(zie foto’s) ter herinnering meenemen.
Ik heb dit horloge regelmatig gedragen en sinds februari van dit jaar loopt het niet meer.
Het probleem zit (volgens kenners) moet ik op zoek naar een waardige en complete balans + spiraal of een donorhorloge.
Kan iemand mij verder helpen?
Alvast hartelijk dank!!!

gr Jo

Het zou gaan om o.a. een uurwerk als:

Oriënt 48740 48741 48742 48743

Hi Jo,

Op het eerste gezicht lijkt me de spiraal nog redelijk netjes liggen.
Hoe weet je dat er een nieuwe balans in moet? Is de balans vrij? Ligt het wiel horizontaal vast of beweegt het op en neer?

Je moet het uurwerk zien om te kunnen oordelen wat de fout is, misschien is een beurtje al genoeg…

Je titel even aangepast voor gerichtere reacties. Succes :+1:

Dank je!!! :+1:

Fijn dat je reageert!!! :+1:
Volgens een kenner zou in de balans het Robijntje ontbreken welk zou moeten ingrijpen in het anker.
Balans draait wel mooi en spiraal slaat ook mooi uit(als je het horloge met de pols aanzwengelt) maar er is geen power, de secondenwijzer blijft staan.

1 like

Dan heb je inderdaad een nieuw pulsrobijntje nodig. Of een nieuwe ‘roller table’ die een impulsjuweel heeft.

Wellicht kan je Toke (@Tokes) een berichtje sturen? Zeker omdat het om een erfstuk gaat.

Ik zou je graag willen helpen, maar dit is voor een pro.

Succes!

2 likes

Dit topic is 90 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.