Orient automatic perpetual calender

Ik heb al een tijd geleden een orient gekocht waarbij ik merk dat ik de kalender niet (goed) kan verstellen. Ik druk knopje in maar niets gebeurt. Met kroon naar buiten leek hij het wel iets te doen en verplaatste zich wel iets als ik de knop indruk. Bij mijn russische model was tandwiel versleten bij deze geen idee. Als ik open maak zie ik het knopje wel, een soort veertje/palletje indrukken maar er gebeurt niets. Zo zonde, het is mooi uurwerk. Iemand bekend met de kwalen? Ik kom er zelf niet uit.

2 likes

het is in ieder geval een mooi uurwerk,
maar het spijt me, ook ik kan je hiermee niet helpen, :hushed:
ik hoop iemand anders wel van het forum
veel geluk nog :smiley:

Ik snap nog geneens hoe die kalender moet werken :see_no_evil:

1 like

Sorry, ik ben geen techneut, ik kan je dus niet helpen.
Ik ben wel werkelijk geïntrigeerd door deze wijzerplaat en diens datum aanduiding. Zonder je topic te willen kapen zou ik het wel interessant vinden om te weten hoe dit af te lezen is? Nu is het nog een beetje abracadabra voor mij.

Hier de manuals ook de eeuwige kalender variant
https://documentcloud.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:d886a3d9-ec36-4c1e-a1fa-d162d009ff36

Zoals nu eruit ziet zal de mijne gerepareerd moeten worden. Drukknop doet niets.
En ik ga bij dit horloge niet zelf klooien.

Wel, Bill, ik wil wel voor jou kijken wat er aan gedaan kan worden, Zodra de corona iets is overgewaaid.
Ik heb zelf 2 identieke horloges echter wel de originele dus van het merk Wittnauer.
Deze Orient is dan ook een gepikt model van Wittnauer, netjes gezegd een kopie.
Dit uurwerk is wel een fraaie complicatie, zeker voor horloge liefhebbers die een technische interesse hebben in uurwerk techniek.

1 like

Zou heel fijn zijn