Orient close up

Hier was om gevraagd.


maar nu ik het zo bekijk zien de foto;s er niet uit.
Wat doe ik nu verkeerd?
Heb tulpje gebruikt en een steun gemaakt om het bewegen te voorkomen.
Toestel is een Olympus FE-140.
Moet mij toch ook kunnen leuken om close up foto’s te maken.
Hier bij dan nog maar wat foto’s van waarschijnlijk de grootste horlogerverdeler van de VS

Beste Aad.

Het tulpje werkt ook maar tot op een bepaalde afstand. Als je met de camera te dichtbij komt wordt de foto toch weer onscherp. Probeer met de camera iets verderaf te blijven en dan inzoomen. Maak ook gerust meerdere foto’s van verschillende afstand. Het is toch digitaal dus het maakt verder niets uit. Kwestie van uitproberen en oefenen en dan lukt het wel.

Michel

Hoi Aad,
hoewel ik geen foto kenner ben, heb ik mij laten vertellen dat de gebruikte software op pc van belang is. Dit heb ik in praktijk ervaren en was onder de indruk.
Succes en als het gelukt is, zien we weer graag de close-ups
Steef

Mijn ervaring is (Canon A630) dat het automatisch scherpstellen op de macro stand bij inzoomen juist slechter wordt, dan dus maar handmatig:)
Of volledig uitzoomen en later digitaal op de laptop uitsnijden.
Software die onscherpe foto’s echt scherp maakt? Welke?

Aad,

Macro en Tele opnamen zijn bijzonder gevoelig voor beweging, waardoor al snel onscherpte ontstaat, zoals in jouw geval.

Instellen op tulp is in principe prima. Zorg voor goede lichtomstandigheden en houd de camera zo stil mogelijk, liefst een statief. Anders de opname bij zeer goed daglicht nogmaals maken. De camera geeft als het goed is, zelf aan of de opname scherp is.
Waar je wel op moet letten, dat in het dichtbij gebied de scherptediepte heel gering is. Scherp stellen op het verkeerde deel levert al snel een slecht resultaat op. Dus camera liefst recht op het onderwerp en niet schuin.

Er zijn camera’s die een ingebouwde stabilizer hebben, die corrigeren teveel aan beweging waardoor je nagenoeg altijd een scherp beeld krijgt.

resume:

  1. zorg voor goed daglicht
  2. Camera op macro instelling
  3. Let op signaal van camera voor scherpstelling
  4. Houd camera zo stil mogelijk of statief gebruiken.
  5. fotografeer het onderwerp zo recht mogelijk

succes

Mijn beste,

Scherp, scherper, scherpst, ik zie zo ook wel dat het twee formidabele horloges zijn.
En die foto’s van waarschijnlijk de grootste horloge-agent van de VS, “je zal hem maar in de straat hebben”, prachtig gewoon.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Forummers bedankt voor de tips wat betreft het maken van scherpe close ups.
Hier ga ik zeker mijn voordeel mee doen, resultaten worden getoond als ze daar zijn.
Wat betreft het wonen in de straat waar Tourneau gevestigd is, heb daar in de omgeving bij een makelaar in de etalage staan kijken.
De vraagprijzen voor een beetje aardig appartementje varieren van $2.000.000 tot $8.000.000.
Blijf ik maar het gras maaien in Belgie:)

Och, als de dollar zo door gaat, koop je voor $2000.0000 straks net een orient :smiley: