Dag allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie blauwe Orient College. Bij de aanschaf is mij in mijn enthousiasme niet opgevallen dat de dag van de week maar half zichtbaar is.
Ik heb eerder een exemplaar met een defecte dagfunctie teruggestuurd naar de verkoper, maar dat kan nu niet. Bovendien knutsel ik nu zelf voorzichtig aan horloges. Ik ben er dus online ingedoken. Ten eerste: de dag verspringt zowel via de drukknop als automatisch om 0:00 uur.
De dagschijf heeft 14 tanden (foto van internet). Zou het eenvoudig kunnen gaan om de schijf één tand verplaatsen? Of is er wel degelijk slijtage aan de twee onderdelen die de dag bewegen? En waar vind ik deze onderdelen? Misschien kan iemand hier zijn licht op laten schijnen. Alvast dank.
Dat tandwiel zit vastgeklonken aan de schijf, kan een beetje los gaan zitten waardoor de boel gaat verdraaien. Tandwiel goed zetten en weer vast zetten. Bij gebrek aan materiaal heb ik in het verleden wel eens een heel klein drupje lijm gebruikt. Was voor een horloge voor mijzelf en een experiment. Werkte goed. Echte horlogemaker hebben hier natuurlijk gereedschap voor en zullen dit nooit met lijm doen. Het kan namelijk ook mis gaan.
1 like