Dag allen,
Enigzins een impulsieve aankoop; ik zag mijn Orient College op Catawiki en moest bieden. Buiten verwachting was ik de hoogste bieder, mogelijk heb ik boven de waarde geboden. Origineel, goed lopend, en een wijzerplaat in een opvallende kleur. Ik sta achter mijn biedingen. Maar nu; ik heb geen idee hoe de eeuwig durende kalender werkt. Is er iemand in dit forum die dit weet? Minder belangrijk maar specifiek; wat zou dit horloge bij aankoop gekost hebben? Als laatste voor als ik echt aan het verzamelen sla; ik ga voor querky (kind of odd, but in a unique and special way). Hebben jullie nog voorstellen voor het verzamelen?
Groet, Martijn
Van harte met je NA! ik zeg altijd een horloge is waard wat jijzelf ervoor over hebt
m.b.t. het instellen van je kalender, hangt dit een beetje van je model en jaartal af, Orient had er denk ik geen rekening mee gehouden dat dergelijke modellen nog gedragen zouden worden.
Er zijn maar 14 verschillende mogelijkheden voor hoe een jaar op de dagen ingedeeld is.
1 januari heeft maar 7 verschillende mogelijke dagen, dit samen de andere variabele: wel of geen schrikkeljaar, maakt 2x7=14 opties.
Dus als je dan terugzoekt welk jaar overeenkomt met nu en deze instelt op de kalender, kun je zelfs een oude indeling hergebruiken:
Hier kun je het terugrekenen, mocht je dat willen en jolig zijn:
Dank jullie wel voor de reacties.
Nog één vraag: De datum verspringt automatisch, de dag van de week niet.
De dag van de week heeft een drukknop voor het wijzigen van de dag in plaats van het wijzigen via het uittrekken van de kroon.
Klopt het dat dit niet automatisch gebeurt?
Alvast dank voor je reactie!
Bedoel je tijdens het wijzerverzetten?
Of verspringt ze ook niet als het horloge loopt en het 12 uur snachts is?
Bij het wijzer verzetten wel, maar niet automatisch om 12 uur.
Ik bedoel dat ik de dag van de week kan laten verspringen met het drukknopje dat rechtsboven op de kast zit. Alleen handmatig dus, net als de eeuwig durende kalender alleen handmatig is.
Dan zit er iets niet goed in het uurwerk, als ze om 24 uur snachts niet verspringt.
Dit lijkt mij wel te horen. Bij mijn Orient met dag datum functie in ieder geval wel. Je kunt inderdaad dit handmatig doen, maar zou ook rond middernacht zelf moeten gebeuren.
Mooi exemplaar, Rombi.
Als afsluiter van mijn topic de laatste stand van zaken. De Orient is na overleg met de verkoper teruggegaan naar Polen. Daar is geconstateerd dat een onderdeel versleten was. Ik kreeg de keuze om het horloge te laten herstellen op kosten van de verkoper of mijn geld terug te krijgen. Ik heb voor het laatste gekozen. Mijn volgende horloge is mogelijk vintage, maar zeker een automatic. Ik ben erg gecharmeerd van de Oris Pointer date. Ik meld me weer wanneer er een nieuwe aanwinst is. Dank voor jullie reacties!
Goede keus om je geld terug te vragen…het is een leuke Orient maar hij moet wel werken…