**Orient KD King Diver 21 jewels - 1976**
Size matters
Het is mij tot nu toe nog niet gelukt om te wennen aan horloges met een diameter kleiner dan 40mm en geloof me, ik heb het geprobeerd (Orient Star Standard Date, Archimede Outdoor, Seiko 5, etc.). Jammer, want daardoor vallen gevoelsmatig bijna alle vintage horloges voor mij buiten de boot (tot ik die psychologische barrière weet te overwinnen, of mijn pols kleiner wordt).
Orient heeft in de jaren 60 gelukkig een serie horloges uitgebracht waar mijn pols en psyche erg blij van worden. De Orient KD (King Diver). Deze serie/lijn “loopt” in principe steeds en de kleurrijke uitvoering waar ik al geruime tijd met een schuin oog naar kijk, is uitgebracht in de 2e helft van de jaren 70. Kablam:
Vet
Ja uhmmm, waarom vind je dit horloge zo vet dan?
Simpel. De kleurrijke en trippy wijzerplaat heeft een heerlijke 70 vibe waar je vrolijk van wordt. Zoveel verschillende kleuren op één horloge zie je niet vaak voorbij komen (enige die mij zo snel te binnen schiet is de “Mido Ocean Star Decompression” die onlangs uitgebracht is).
Daarnaast heeft deze Orient vette uurmarkeringen, een interne roterende schijf, snelverzet en een gave gekartelde bezel.
Uitvoeringen
En Orient heeft niet stilgezeten. Ze hebben veel verschillende uitvoeringen geproduceerd. De één nog kleurrijker dan de ander. De ontwerper uit die tijd rookte gelukkig de betere shit .
Hieronder een collage, met daaronder de onlangs uitgebrachte vernieuwde King Divers. Uitgebracht vanwege het 70 jarige bestaan:
Trippy kleurgebruik
Van de flower power wijzerplaat wordt je niet alleen vrolijk. De kleuren hebben schijnbaar ook een doel. De kleuren zijn namelijk wel/niet zichtbaar onder water vanaf een bepaalde diepte.
- Geel: je blijft voor een bepaald tijdsbestek (zonder decompressie) op 20m
- Groen: je blijft voor een bepaald tijdsbestek (zonder decompressie) op 30m
- Roze: je blijft voor een bepaald tijdsbestek (zonder decompressie) op 35m
- Blauw: je blijft voor een bepaald tijdsbestek (zonder decompressie) op 40m
Volgens kenners zal deze kleurcodering en indicatie in de praktijk niet accuraat genoeg zijn. Daarnaast is de roze/paarse kleur volgens mij niet te zien onder water. Misschien dat de (professionele) duikers onder ons hier meer over kunnen vertellen…
Chrono24
De uitvoering zoals ik hem wilde hebben zag ik al langere rijd voorbij komen via Chrono (met de juiste handset en kleurstelling). Vanwege een drietal zaken durfde ik de trekker niet direct over te halen:
- De verkoper (particulier) zat in Rusland (Krasnoyarsk)
- Geen ervaringen te vinden
- Het horloge werd door niemand gekocht (terwijl het horloge er goed uit zag en andere, mindere horloges wel snel verkocht werden).
Franken of namaak?
Toch kon ik het horloge maar niet uit mijn hoofd krijgen ik ben me dan ook gaan inlezen op welke details ik moest letten om echt en nep van elkaar te onderscheiden:
-
Logo & 3 sterren
De afwerking van het logo zegt veel. Namaak is vaak minder goed afgewerkt/gestanst (heeft geen scherpe, “cleane” randen). Gelukkig was het logo op de foto’s goed zichtbaar en zag het er strak uit.
Hetzelfde geldt voor de sterren aan de onderzijde op de wijzerplaat. -
Datumschijf
De schijven met daarop de dag en de datum verschillen vaak van kleur bij deze (vintage) horloges. Grappig, want ik dacht juist dat dit wees op namaak. Ook hier -
Tekst
Controleer de tekst bij de uurmarkering op 6 (vergelijk met andere foto’s/horloges op internet). -
Tekst op de achterzijde/caseback
Bevat het horloge de juiste tekst en coderingen aan de achterzijde? Is het deksel überhaupt bewerkt/bedrukt/geperst? -
Uurwerk
Probeer een foto van het binnenwerk te krijgen. Ik las ergens dat een Franken versie nog wel eens voorzien is met een Russisch uurwerk (bv Slava die ook een snelverzet heeft voor de datum, maar ook Raketa binnenwerken worden blijkbaar wel eens aangetroffen). Belangrijk is dat de rotor de juiste data bevat. -
Benader de verkoper
Niet alles kon ik herleiden aan de hand van de foto’s op Chrono. Daarom heb ik de verkoper benaderd. Binnen een paar uur had ik aanvullende foto’s. Dit is iets wat vertrouwen geeft. De kans is immers groot dat de verkoper het horloge daadwerkelijk heeft, want hij had anders niet aan de vraag kunnen voldoen.
Kortom, bij twijfel vragen naar een foto van een specifiek detail.
Uiteindelijk had ik genoeg vertrouwen en heb ik de trekker overgehaald. Mijn geduld werd nog wel op de proef gesteld. Het horloge was namelijk 2 maanden onderweg. Overigens vooraf netjes door de verkoper gemeld (Russische post en Corona zijn blijkbaar geen goede combi
.
Datumaanduiding Hijri
De datumaanduiding verraste mij. Ik had een Kanji datumschijf verwacht in combinatie met Engels. Dit horloge bevat een Hijri datumschijf (Arabisch) in combinatie met Engels.
Eerst dacht ik dat de schijf niet klopte. Toen ik namelijk de dagen aan het doordraaien was viel het volgende op:
- Zondag Engelse weergave: rood weergegeven (zoals vaker).
- Zondag Arabische weergave: zwart weergegeven (?).
- Echter, wanneer je vervolgens verder draait wordt de vrijdag in het Arabisch rood weergegeven (?)
Na wat geGoogle heeft dit een logische verklaring. Voor moslims is vrijdag de belangrijkste dag (zogenaamde verzameldag) van de week. Ik ga er dan ook van uit dat dit de reden is dat de vrijdag rood wordt weergegeven. Corrigeer me wanneer ik het verkeerd heb!
Ik vind het iig een leuk detail!
Opkalefateren -> Polywatch & Cape Cod
Ik stoorde me bij het horloge aan twee zaken. De vele krasjes op het plexiglas en een vreemde doffe veeg op de kast bij de bandaanzet. Meteen wat Polywatch en Cape Cod gekocht. De Polywatch heeft zijn werk gedaan. Er zijn nagenoeg geen krassen meer op het plexiglas te vinden.
Plastic fantastic
Met Cape Cod ben ik wat voorzichtiger aan de slag gegaan. Het is een oud horloge en ik wil het “oude” niet van het horloge af schrapen. De doffe veeg stoorde me echter enorm aangezien je die direct ziet bij het dragen. Ik heb deze daarom lichtjes bewerkt. De beschadiging is dus nog zichtbaar, maar het irritante doffe is er nu van af. Aangezien ik 2 linkerhanden heb, ben ik trots op mezelf.
Banden swappen
Vanwege de vele kleuren van het horloge is het helaas geen bandenswapper . Zwart of staal, dat is het eigenlijk wel, anders wordt het vanwege de vele kleuren al snel teveel. De originele band uit 1976 stelt natuurlijk geen reet voor.
Grappig is dat de Miltat band van mijn Orient Mako 2 wel past. Je moet dan wel andere pushpins gebruiken! Ipv de dikke meegeleverd pushpins, moet je gebogen, dunnere pushpins gebruiken. De band zit vervolgens als gegoten en sluit perfect aan op de kast!
Waar haalt hij al die onzin vandaan?
https://romeoswatches.com/how-to-spot-a-fake-affordable-watch-seiko-orient-etc/
https://orientplace.blogspot.com/ (aanrader voor info over Orient)
https://martinzx.com/orient-king-diver/
https://www.watchuseek.com/threads/function-of-orient-sk-coloured-bezel.3848/
Nog even kort de belangrijkste gegevens:
- Ref.nr.: NW469620A-7FPT
- Jaar: 1976 (?)
- Kaliber: 46941, 21 juwelen
- Diameter: 42mm
- L2L: 48mm
- Glas: plexiglas, gebold
Nog wat pics:
Enne, ik ben benieuwd welke King Divers er allemaal op HF rond zweven (oud en nieuw), dus….
Wander