Orient Mako tjoening

'avond,

Sinds bijna een jaar heb ik een Orient Mako. Ik ben nog steeds blij met het horloge maar er zijn toch 2 minpuntjes op te merken:

-Het mineraalglaasje begint te krassen
-De “folded end links” van de band. Volgens berichten op fora zijn deze de oorzaak van het makkelijk buigen van de spring bars en ten gevolge daarvan zachtjes “rinkelen” van de band bij beweging. In een WCS zou de band zelfs kunnen loskomen.

Omdat ik het leuk vind om technisch bezig te zijn wil ik deze tekortkomingen zelf oplossen. Ik heb inmiddels een saffierglas gekocht bij Yobokies (perfecte service, trouwens).

Nu zoek ik dus nog 2 dingen:

-Tips en info hoe ik het glas best kan monteren
-Een oplossing voor solid end links.

Heeft er al iemand op het forum deze weg bewandeld of tips voor mij ?

Dank

GBW

Het is een vlak saffierglas neem ik aan…
Dan is het waarschijnlijk niet zo moeilijk om dit te vervangen. Je moet natuurlijk eerst het oude glas verwijderen en er 100% zeker van zijn dat het bestelde glas ook werkelijk dezelfde maten heeft. Indien dit het geval is zou je eigenlijk met een glasenpers het glas in het horloge moeten persen, maar ik verwacht niet dat je die een hebt?
In dat geval kan je het saffierglas gewoon met de “bovenkant” naar onder op een hard en recht oppervlak leggen (tafel?) en het horloge met de bovenkant op het glas duwen en flink kracht te zetten, zodat je als het ware het glas op zijn plaats perst. Waarschijnlijk zal er een kunststof ring In de uitsparing voor het glas zitten. Deze ring zorgt ervoor dat het glas vastgeklemd blijft zitten en moet je (goed om) laten zitten als je het glas erin perst.
Je zult wel eerst de kast van achteren open moeten maken en het uurwerk met wijzerplaat eruit moeten halen. Anders kan je het oude glas er natuurlijk ook niet uitkrijgen.
Tjaah, het is natuurlijk niet zo professioneel om dit zo te doen, maar het werkt wel. Natuurlijk is een glazenpers altijd beter…
Hopelijk kan je hier iets mee :smiley:

Je moet in zo’n geval de kracht wel gelijkmatig rondom de kast verdelen. Ik zou persoonlijk een juwelier vragen.
Ik heb een Oriënt met dezelfde band en ik heb daar tot op heden nog nooit last mee gehad terwijl die veel polstijd krijgt. Zit je band niet te strak?

EDIT: typo’s

@mickmo92: Het is een glas op maat van Yobokies. Het is iets gebold en wil het meteen goed doen. Ik ga dus op zoek naar een glazenpers. Ben sowieso van plan om nog meer aan horloges te knutselen.

@haakie: De band is zeker niet te strak (voldoende ruimte voor pink tussen band en pols, zoals algemeen aanbevolen). Dit probleem komt vaker voor. Cfr de diverse fora. Ter illustratie één voorbeeldje:
http://forums2.watchuseek.com/showthread.php?p=2526818

Glas kun je met je handen persen…doe dit regelmatig, geen probleem. Gebruik je een glazenpers dan wel een doekje er tussen. Moet je trouwens wel ervaring mee hebben want je geeft gauw teveel druk ineens. Heb je met handen geen last van.

Goede stalen pennen in de band, dan heb je geen problemen. Geen nikkelen pennen want die veren veel te ver door en zijn zo krom.

Bij een glas met een (lichte) bolling moet je wel oppassen ALS je dit met de hand doet, want als je de druk niet goed verdeeld kan het gebeuren dat het glas breekt. Bolle glazen heb ik nog nooit met mijn handen geperst (is dat wel veilig?), maar met platte glazen is het een simpel klusje.

Klinkt misschien raar, maar vaak zijn bolle glazen sterker dan vlakke glazen. Ze zijn meestal ook een fractie dikker. Volgens mij is het geen probleem want het is ook nog een saffierglas. Een stuk sterker als mineraal.
Wel goed de rand schoonmaken. Een minuscuul scherfje is genoeg om op één punt spanning te veroorzaken. Maar dan gaat het glas met een pers ook kapot.

Gr. Hugo.

Blijkbaar zou een band van een Invicta Pro Diver mits wat hak- en breekwerk (lees: lichtjes bijvijlen) een goede vervanger zijn voor de Mako band: solid end links en een veel degelijkere sluiting. Daar ga ik dus maar eens naar op zoek.

Schockman Schreef:

Klinkt misschien raar, maar vaak zijn bolle glazen
sterker dan vlakke glazen. Ze zijn meestal ook een
fractie dikker. Volgens mij is het geen probleem
want het is ook nog een saffierglas. Een stuk
sterker als mineraal.
Wel goed de rand schoonmaken. Een minuscuul
scherfje is genoeg om op één punt spanning te
veroorzaken. Maar dan gaat het glas met een pers
ook kapot.

Gr. Hugo.
Dan weet ik voortaan dat ik die dus ook met de hand kan persen :smiley:
Saffierglas is wel harder dan mineraal glas, maar volgens mij zorgt dit er juist ook voor dat het bij druk of klappen juist eerder zal breken dan mineraal, omdat het saffierglas dan minder mee kan geven dan het mineraal glas, vanwege die hardheid dus. (een glas breekt ook sneller dan een beker…)