Oké, blijkt toch dat het een Pin-Collar systeem is. Ik heb zonder het te weten dus twee pins teruggezet, waarschijnlijk zonder “collars”. Die zullen nu wel voorgoed kwijt zijn.
Nog een wonder dat ik er meerdere dagen mee heb kunnen rondlopen!
Nieuwe collars is waarschijnlijk niet aan te komen. Dat wordt Strapcode bellen…
De Orient 3 Stars is wat ooit de Seiko’s 5 waren: leuke automaatjes voor een zacht prijsje. De 3 Stars collectie bestaat al 50 jaar en elk jaar worden een tiental modellen uitgebracht.
Een van de beste én mooiste 3 Stars is deze RAAB0F08E19B. Normaal zijn de kasten gepolijst, deze is daarnaast ook gebrushed. Bij de meeste ontbreekt de lume of is ie spaarzaam aangebracht. Deze is een zaklantaarn in het donker. De groene sunburst wijzerplaat, de geblokte indices en de zwaard-wijzers zijn mooi gedaan. Het robuuste F4902 inhouse uurwerk heeft geen hacking en kun je niet opwinden. Listprijs is 170 USD, ik heb hem nieuw opgesnort voor 88 euro. Voor dat bedrag hoef je hem nooit te laten servicen (als ie het niet meer doet weggooien). Overigens zag ik op WUS berichten staan van mensen waar de 3 Star na 25 jaar nog steeds als een zonnetje loopt zonder service.
Kastdiameter is 40mm, lugs 20mm. Ik heb hem nu op een dikke groene seatbelt NATO gezet, best geslaagd.