Gisteren een nieuw bandje binnengekregen voor de Kamasu. De nato stond 'm goed, maar ik vind rubber fijner voor een (zomer)beater omdat het niet hoeft te drogen als het nat wordt.
Nee, het is een op zichzelf staand uurwerk, dat volgens zeggen afgeleid is van caliber 48C40. Laatstgenoemde had alleen tijd + power reserve; bij de 48N40 is daar ook een datumcomplicatie aan toegevoegd.
Er is verder weinig informatie over, Orient doet vrijwel exclusief automaten. Ik vermoed dat ze voor het 60-jarige bestaan wilden teruggaan naar de tijd van weleer, toen automaten zeldzamer waren.
Deze TPU banden van Cheapest Nato Straps zijn fijn en goedkoop, maar erg stug. Het materiaal is hetzelfde als bijvoorbeeld dat van de originele Seiko SKX ‘rubber’ banden.
Ik doe de band (los van het horloge ) in een koffiemok zodat 'ie een ronde vorm krijgt.
Dan giet ik de mok vol water wat net van de kook af is. Na 10 minuutjes gooi ik het warme water eruit en doe ik er ijskoud water in, voor een minuut of 2. Daarna droog ik de boel af.
Dat was nou juist ook voor mij het aantrekkelijke van deze uitgave, totdat ik zag dat de dikte ervan niets uitmaakte met een automaat. Toen was voor mij de liefde wat bekoeld. Daarnaast is er later ook een automaat ervan uitgekomen die ik uiteindelijk heb gekocht. Natuurlijk wel zonder het opschrift ‘60th anniversary’.
Het had dunner gekund, als ze een vlak horlogeglas hadden gebruikt. Ten opzichte van mijn Mako’s was deze juist weer de dunnere in de Orient verzameling.
Ach, zolang ze maar niet zo wanstaltig dik zijn als sommige Invicta’s.