Orient Quartz probleempje

Mijn Oriënt Quartz heeft wat kuren: loopt niet of nauwelijks. De secondewijzer blijft ongeveer op dezelfde plaats staan, maar lijkt daar wel vooruit en achteruit heen en weer te willen gaan.

Is dit puur een leeg batterijtje of is er meer aan de hand?
Hebben jullie een idee?

Mijn schapenkoekoeksklok doet dat ook als de batterij vrijwel leeg is.
(Op de foto is het nog geen 3 uur maar ik heb even op het knopje aan de zijkant gedrukt, vandaar dat het schaap naar buiten kwam).

Zonder dat je eerst de meest aannemelijke oorzaak wegneemt (lege batterij) valt daar weinig over te zeggen.

1 like

Met dank!

Dan gaan we dat eerst proberen. Overigens in mijn horloge geen schaap tegengekomen.

1 like

Oude olie of oude batterij. Maar aangezien er niet een nieuwe batterij in zit lijkt me een lege batterij het meest waarschijnlijk.

Helaas lost een nieuwe het probleem niet op merk ik. :confused:

Edit: hé; ik merk nu als ik handmatig de batterij wat aanduw, dat hij begint te lopen. Een contactprobleem dus.

Oven op 40-50 graden zetten en het horloge er een minuutje in doen. :grimacing: Dan wordt de olie weer vloeibaarder.

En lok ik dat schaap er ook uit misschien :+1:

Ga eerst even kijken of ik 'm beter contact kan laten maken. Thanks.

1 like

Maak de contacten dan eerst maar even schoon met alcohol. Licht polijsten van de contacten als tweede actie
.

Ja, de batterij lijkt ook makkelijk van z’n plek te komen zodra ik het deksel er af haal. Even kijken.

Oké dan: dit is geen duurzame reparatie, maar op deze manier loopt-ie wel.

1 lijkt niet goed contact te maken
2 met een stukje alu-folie wel
3 stukje plastic houdt de batterij op z’n plaats
4 plakband houdt de alu-folie op z’n plek

Dit is aan de binnenkant nog lelijker dan een Mumbai-special aan de buitenkant. :flushed:

Hoe dan ook allen dank voor het meedenken. :+1:

2 likes