Orient quartz tungsten loopt niet meer

Horloge vriendinnen en vrienden! In een buyee lotje met gereedschapjes zaten ook wat slopers en “niet werkende” horloges. Inmiddels aardig wat gecontroleerd en vastgesteld dat er heel veel te redden valt met heel weinig werk. Er zit echter een grote lastpost bij, deze Orient quartz:

Tungsten bovenkast maakt hem best wel bijzonder. Het achterdekseltje heeft echter geen zin om los te laten van de kast:

Er lijkt een inkeping te zitten, maar die geeft te weinig houvast.

Iemand een idee?

Denk toch dat die inkeping het moet zijn.

2 likes

Scherp mes en handschoenen aan :face_with_peeking_eye: ik heb van die snijvaste handschoenen, als je uitschiet.

2 likes

Denk ik ook, maar

Dit lukt ook niet, niet genoeg houvast blijkbaar…

Dit is iedergeval geen tungsten, gewoon stainless steel.

Cashback tool met mes, met een tik er op.

Hier zie ik ook iets “bizonders” plekje voor een schroevendraaier?

1 like

Dat denk ik ook, horlogekast rechtop zetten kastmes ertussen en tikje erop.

1 like

De kast idd, de bezel wel (had ik duidelijker moeten zijn :sweat_smile:)

Top tip :+1:

Had ik ook gezien idd, maar verder geen uitsparing oid in de kast, behalve van een lomperik die iets heeft zitten prikken :expressionless:

En @Plees is het gelukt?

1 like

Nog geen tijd voor gehad :sweat_smile: Ik meld me als ik een (of meerdere) poging heb ondernomen :+1:

1 like

Gelukt :smiley: Een beheerste tik en er was genoeg opening om het kastmes verder te gebruiken :+1:

En dan het volgende probleem :crazy_face: Hoe gaat de stem eruit? :thinking:
Blijkt dat het printplaatje eruit moet om bij de stem pal te kunnen komen :sweat_smile: Dat verzin je toch niet…

En dat k*^ ding :sweat_smile:zit dus hier:

3 likes

Wat een bijzondere oplossing, maar niet heel ingewikkeld gelukkig.

Mooi oud model zo te zien. En schoon. Loopt hij al?

1 like

Jazeker
image
:partying_face: wat pielen met contacten, weerstand over spoel en circuit gemeten. Alles in orde, batterij erin en… niets :sweat_smile: Toch alles nog even nagelopen, dekseltje erbij op en…tadaaaa, het ging lopen :+1:

4 likes

:pensive: helaas ging na een dag het horloge weer stilstaan. Tijdlang laten liggen en nu weer opgepakt. Alles weer nagekeken. Niks kunnen vinden, maar ook geen puls meer. Il weet het even niet. De gemeten waarden lijken ok, volgens mij geen oneindige weerstand bij de spoel, dus die zou goed moeten zijn. Voltage lijkt ook in orde. Bij het proberen een puls te registreren viel me ineens op dat het batterijtje wat warm is geworden. Raar, dat houdt weerstand in of overbevraging!? Wie heeft een idee?

Oh ja: de stem deblokkade zit naast het schroefje bij de batterij. Dus toch enigszins normaal…

Kortsluiting of toch een overleden circuit?

1 like

Zou je denken, maar wat ik al schreef: ik meet geen rare waarden (denk ik). Kortsluiting kwam ook in mij op, maar ik zie mechanisch geen zaken die dit zouden kunnen veroorzaken. Plus en min gescheiden, beschermfolietje voor voorkomen van kortsluiting zit op zijn plek.