Origineel glas zakhorloge roskopf patent

Klopt het dat het glas van de zakhorloge roskopf patent, zie bijlage, niet origineel is.
Wat is jullie mening?
Horloge is niet veel waard zeker, gewoon om te weten. Ze is van mijn vader.![IMG_0108|666x500](upload://gq3djuQQgYDw4TS0tf6yevvw9zR.jpeg) ![IMG_0106|666x500](upload://zU7LJbkvUyyNHWPm8r8L0MRoJZf.jpeg)

Zou goed kunnen; gezien de leeftijd zou het wel heel speciaal zijn moest het originele glas er nog altijd zo uitzien. Een glas is iets dat af en toe eens vervangen wordt al naargelang gebruik. Dat doet niets af aan de originaliteit van het uurwerk :slightly_smiling_face:

Dank je.
Het uurwerk is niets speciaal zeker?

Zonder het binnenwerk te zien is dat moeilijk om te zeggen, maar Roskopf was relatief low-cost massaproductie. Leuke dingen maar nee, paar tientjes maximum qua waarde. De wijzerplaat, wijzers en lume zijn wel in enorm goeie staat dus blijft mooi om zien.

1 like

Misschien leuk om te weten (of misschien wel niet), maar patent is niet deel van de naam van het horloge, maar duidt op het gepatenteerde onderdeel van dit zakhorloge, met octrooinummer CH 18632 (op de plaat is CH - Zwitserland dus - vervangen door het kruis: goede keuze mijns inziens).

Dit octrooi (patent dus) ziet op de manier waarop de overbrenging van de energie uit de veerton naar de wijzers eenvoudig kan worden gerepareerd wanneer deze uit elkaar gaat lopen. Namelijk door het aandraaien van wat schroefjes zodat de raderen weer in elkaar grijpen.

Rondom 1899, waaruit dit octrooi stamt, was dat een mooie innovatie.

Hieronder het octrooi voor de geïnteresseerde:

11 likes

Super. Bedankt voor de info

1 like

Behuizing is er ook bij

3 likes

Ik hen nog een 2e

6 likes

Hoe krijg ik eigenlijk de achterzijde open?

Met een scherp mesje onder de rand.

Dank u. En die andere?

Welke andere. De deksel waar je nu op kijkt, die nog gesloten is dus, mesje tussen steken en kantelen, (zie rode pijl) dan zal die open springen en kun je het uurwerk zien.

Succes

Die met de fluo letters dat is een 2e. Die klapt achteraan niet open

Zoals Rico zegt moet je die met een mesje of iets dergelijks loswippen. Die heeft inderdaad geen scharnier…