ik heb een oude omega seamaster 1000m helemaal origineel en overweeg deze te laten servicen/restaureren, maar ik twijfel. Al de seamasters 1000m die ik tegenkom zijn in perfecte staat met perfecte wijzerplaten, wijzers, duikringen etc. kortom een als nieuw uitziend horloge. moet ik (veel) kosten maken om mijn horloge er als nieuw uit te laten zien, waarbij de wijzerplaat, wijzers, duikringen, vervangen worden door service exemplaren. wat doet dit met de authenticiteit en waarde van het horloge.
Het is een kwestie van algehele staat van de horloge, en meest belangrijke jouw smaak en kijk naar zo iets.
In principe moet je ten alle tijden je intuïtie volgen, en hoe je het zelf beleeft.
Mooie oud is niet leilijk;)
Mijn persoonlijke opvatting is, dat je dan ook met de tijdssporen ook karakter wegneemt…!
Een foto zou ook leuk zijn.
Groet
Iwan
JohanT Schreef:
Altijd origineel laten, is mijn mening. Tenzij
iets kapot is natuurlijk. Maar je mag best de
leeftijd aan een horloge af zien, dat geeft hem
karakter.
Mijn beste,
Idem dito…
Karakter rijpt met de tijd!!
Orologio Signaturis Temporis.B)-
maiki44 Schreef:
ik heb een oude omega seamaster 1000m helemaal
origineel en overweeg deze te laten
servicen/restaureren, maar ik twijfel. Al de
seamasters 1000m die ik tegenkom zijn in perfecte
staat met perfecte wijzerplaten, wijzers,
duikringen etc. kortom een als nieuw uitziend
horloge. moet ik (veel) kosten maken om mijn
horloge er als nieuw uit te laten zien, waarbij de
wijzerplaat, wijzers, duikringen, vervangen worden
door service exemplaren. wat doet dit met de
authenticiteit en waarde van het horloge.
Als je m niet meer draagt omdat je hem te versleten vindt, dan zou ik er wat aan doen. Dat is een beetje mijn uitgangspunt. Voor de rest is het vooral een kwestie van smaak. Een NOS vintage horloge kan prachtig zijn, een mooi versleten exemplaar ook. Persoonlijk kan ik vooral heel slecht tegen glaasjes die vol krassen zitten. De rest mag van mij behoorlijk versleten zijn.
Wat de waarde aangaat in financieel opzicht: Dit heeft alleen nut als je m wil verkopen. Zo ja: Kijk een beetje rond waarvoor ‘ze’ weg gaan en in welke staat ze zijn. En weeg dit af ten opzichte van de restauratiekosten. Het scheelt als je het allemaal zelf kunt want alles bij elkaar is het vaak best nog prijzig om te laten doen.
Wil je hem houden dan is het wat je het zelf waard vindt en doet de marktwaarde er verder niet zo toe.
Ben overigens ook zeer benieuwd naar foto’s!
Ennuh…succes met je afwegingen. 
In mijn ogen kun je hem het beste origineel laten. Of je moet hem als dresswatch willen gaan dragen dan kan ik me voorstellen dat hij er spik en span uit moet zien.