Oris 65 diver a seriously cool watch, maar...

Op staal zou ik hem in de prijsklasse ook kopen voor 2K, als alle merken hun vraagprijzen gingen hanteren.
Dan is een Oris '65 nog steeds minimaal half zo goed als een Tudor BB van €3600,=.

De stalen Rivet band van de Oris is bijvoorbeeld ook gewoon fijner dan de BB rivet band.

Mijn '65 loopt strak binnen 1 seconde per dag, de kast is ge-wel-dig afgewerkt. De rubber band is van de allerbeste kwaliteit die er is. Het is een plaatje.
Het enige wat ik minder vindt is het 'kroon’gevoel. Dat is wat slapjes.

4 likes

:smiley::+1: Of dat de specs van een Tudor Beter zijn dan een Rolex. Zullen we een poll opzetten wat t gaat worden :joy:

3 likes

Haha grapjas. Tudor is prince, Rolex is king…:sunglasses: :+1:

1 like

Ik heb er eentje en het is in realiteit echt wel een goed lopend horloge. Zelf zit ik aan maximaal 2-3s afwijking per dag.

1 like

Geheel mijn gevoel ook. Ik heb mijn 65 minstens even graag als mijn Speedy.

1 like

Altijd weer die SKX… het is een leuk klokje voor een leuke prijs hoor - kheb ‘m zelf ook, net als iedereen en zn moer - maar echt niks bijzonders toch? Een uurwerkje kost €50, de afwerking van kast en band zijn vrin dramatisch en het ding is ook niet echt verfijnd of subtiel te noemen. Nogmaals, een lekker horloge om de beest mee uit te hangen, maar ook aan de SKX kleven nadelen. Soms wordt hij iets téveel opgehemeld denk ik wel eens.

5 likes

Ik heb 'm in de box & heb er ook niks mee.
Prima ding, maar geen handwinden, geen opgelegde indices, rammelband (die verder wel lekker draagt).
Liever een turtle met een mooie plaat erin.

Ik ben wat breedsprakiger dan @royke74, dus even de tekst bij zijn Executive Summary dan maar:

In tegenstelling tot, ahem, sommige merken, schermt Oris niet met COSC en zo. Zij drukken de specificaties van het uurwerk wat ze gebruiken af, en regelen hun meeste horloges binnen een betere marge af dan aangegeven. Dat vind ik al sympathiek. Stiekem meer leveren dan marketing belooft is voor mij een teken van goede bedrijfsvoering.

Dus iedereen die 2100 ball’n (of veel meer) in een mechanisch horloge stopt zou zich ervan bewust moeten zijn dat een willekeurige kruitvat quartz van 5 Euro beter loopt. Daar doen we het niet voor.

Het blijven namelijk rare rukmechaniekjes, een soort anachronisme. Het is superceded-tech, oftewel technologie die omwille van de hobby nog bestaat maar verder irrelevant is. Als ik accuratesse wil van m’n horloge koop ik een Longines VHP quartz, een Citizen Chronomaster of een Grand Seiko 9F horloge.

(oh, wacht, dat heb ik ook gedaan… )

Echte Ballers meten afwijking per jaar, swa.

De rest koopt gewoon horloges die mooi zijn.

7 likes

Link mag best hier hoor , mag wel. Echt, geen probleem…

1 like

Mijn persoonlijke ervaring met 2x Oris Divers 65 :

  • Accuratesse : niets mis mee…respectievelijk +2 en +4 seconden/dag
  • Lume : tja het is geen Seiko lume, maar gedurende de nacht goed zichtbaar
  • Waterdichtheid : niet getest :wink:
5 likes

Dit moet ik dan weer beamen. Dat was het enige wat tegenviel bij mijn 65, de kroon was wat wiebelig. Bij mijn Pointer Date is’t dan weer stevig (wat weer stug voelt bij het uittrekken), dus het is de ene bij de andere.

Dat gezegd zijnde, ik heb een IWC pilot gehad en die voelde niet bepaald beter aan de kroon… Tudor bv doet dat stukken beter :slight_smile:

1 like

Er zijn zat horloges die nog een stuk duurder zijn (bijvoorbeeld de oude BB) waar ook gewoon een standaard eta/sellita werkje inzit. Mijn ervaring is dat ze altijd binnen een marge van een seconde of 10 lopen, wat ik prima vind. Ook vind ik duiken met perslucht vervelend op mijn oren waardoor waterdichtheid en lume ook minder belangrijk zijn. Een horloge moet wat mij betreft mooi en goed gebouwd zijn en een bepaald gevoel oproepen, specs zijn alleen leuk op papier.

Ralph, als je zoveel Engelse teksten plaatst, moet je wel even de bijvoeglijke naamwoorden correct gebruiken :wink:

Heb het maar voor je aangepast in je titel.

1 like

Ik zou hem sowieso tweedehands kopen, die dingen schrijven behoorlijk af. Ik heb de mijne in nieuwstaat voor een spreekwoordelijk prikkie weggedaan. Los van de hele kleine minpunten, heb je dan voor de prijs die je betaalt voor een gebruikte, een topdeal.

1 like

Jouw mm300 met een hogere listprice mag -10 en + 15 per dag lopen. :thinking:

En de mm200 die je laatst had met een listprice van 1100 mag zelfs -20 en + 25 :wink:

6 likes

Als je hem nabij de listprice koopt ja, koop je hem met een leuke korting dan valt het best mee.

Persoonlijk vind ik dat Oris hele mooie horloges maakt qua design. Daarmee spelen ze mooi in op de populariteit van “alles wat oud is” met retro en vintage-geïnspireerde horloges. Daar ben ik zelf ook een groot fan van.

Om die reden heb ik vaak naar Oris horloges gekeken. Nieuw zou ik ze persoonlijk niet kopen. Ik vind toch dat de prijs wat hoog is voor de specs. Sellita SW200 is prima maar niet iets om enthusiast van te worden. 100 meter water resistance is ook prima maar inspireert ook geen gevoelens van uniek vakmanschap zoals wij dat kunnen waarderen in horloges.

Als het de prijs waard is, dan is dat in mijn ogen vooral door het ontwerp. De prijs van dit horloge bevind zich dan ook een beetje in niemandsland. Qua specs zet je deze naast midrange horloges in de Swatch groep van 750-1000 euro. Maar Oris heeft een bepaalde luxe appeal en gaat volgens mij bewust in prijs net onder dat luxe segment zitten. Heel slim want daar is ruimte. Maar wat mij betreft moeten ze nog een slag maken om hun plek daar te rechtvaardigen. Beter gereguleerde uurwerken, upgraden naar Sellita SW300/500 of een unieker materiaal voor de bezel. Ik noem maar wat. Iets om ze te onderscheiden van het lagere segment. Andere merken doen dat immers al met goedkopere horloges.

3 likes

Ik kan je zeggen dat deze ruim onder de vraagprijs is weggegaan. Wat is de scherpste nieuwprijs waarvoor je ze kunt kopen, 1300 eur zo ongeveer?

Ja zoiets maar mogelijk met stalen band. Ik zeg niet dat je ze afschrijvingsloos kan verkopen maar de afschrijving is niet minder erg/erger dan andere nieuwe horloges in deze prijsklasse. Zelf verkoop ik nauwelijks horloges en houd van stickers pulken, maar voor de flipperaar is tweedehands icm een laag bod de beste weg inderdaad.

Never looked at it like that. Heb je opzich een punt, maar het gevoel is anders. Seiko is Japans en Oris is Zwitsers. Een Zwitsers merk dat niet voor precisie gaat is hetzelfde als een Italiaan die niet van pasta houdt :stuck_out_tongue_winking_eye: