Oris 65 diver a seriously cool watch, maar...

Ik vind de Oris 65 diver een schitterend horloge! Werkelijk waar. Maar In deze review toch wel een paar min punten die ik niet verwacht had in deze prijsklasse. Accuracy laat nog al wat te wensen over, 100m waterdichtheid voor een duiker is ook niet helemaal waar het wezen zou moeten en de lume is ook niet van de beste kwaliteit. 3 redelijk basic punten waarop een Seiko SKX voor een tiende van de prijs het beter op doet. Wat vinden jullie?

2 likes

Even opsommen:

  • Eerste minpunt was de Oris accuraatheid (-5 tot +20 seconden)
    ik heb nu mijn 2de Oris en die loopt zoals de eerste wat te snel (een 3 seconden per dag). Oris vermeldt denk ik gewoon de standaard afwijkingen van een Sellita SW200, mij maakt het niet zoveel uit. Je weet wat je krijgt in deze prijsklasse met de standaard ETA en Sellita uurwerken.
  • Tweede minpunt is de lume die wat zwak is en niet overal perfect aangebracht
    Als er lume niet goed aangebracht is, dan zou ik 'm terugbrengen. Dit terzijde, de lume op de wijzers was niet slechter dan een gemiddeld horloge. Op de wijzerplaat van mijn 40mm was’t zwak, maar dat was dun geprint dus dat is te verwachten. De 42mm heb ik nog niet mogen ervaren met zijn applied markers. Het is geen Seiko lumibrite, maar het is zeker niet slecht imho.
  • 100m WR
    Het eeuwige discussiepunt. Dat is om het horloge dun genoeg te kunnen maken en de oude had 100m dus het is historisch correct. James Stacey heeft een review van de 40mm versie op Ablogtowatch waar hij ermee gaat duiken, dus ik lig er weer niet van wakker.

Alles tesamen is’t zoals hij zegt: wat minpunten, maar al bij al een topper :slight_smile:

13 likes

Dat is een dingetje maar ik heb er overal mee gezwommen en gesnorkeld zo der problemen. Voor de gemiddelde HFer dus geen issue.

Hmm… In mij PD zit hetzelfde uurwerk maar toch vrij accuraat

Voor de prijs waar je ze nieuw voor koopt ; ruim onder de €1500 vind ik het toch een echte ‘bang 4 the :dollar::smiley::+1:

8 likes

Ja je kan een SKX voor 1 tiende van de prijs kopen ,of 5 van deze in alle kleuren

automaat ,saffier ,200 meter maar dan nog is het geen Oris

4 likes

De meeste horloges die ik heb zijn 100m WR, en de ISO duikersspecificatie eist ook 100m. Da’s voor mij niet echt een argument.

Lume, ook van Seiko, doet het toch nooit wanneer je het nodig hebt, dus ook dat is voor mij geen argument.

Wat het uurwerk betreft, zo’n sellita of eta is makkelijk te reguleren, kun je bij een beurtje laten doen, of wellicht door een horlogemaker als het je stoort. Maar ik draag horloges niet meer dan twee, drie dagen achter elkaar, dus ook dat zal me worst wezen.

Spijkers op laag water.

Mijn mening? De sixty five en zeigerdatum van Oris zijn allebei retegeile vintage-ogende horloges, zeer straf afgewerkt, svelte, mooie kristallen, en prachtig op de pols.

Al zag ik nooit meer een SKX, zo’n sixty five zou ik wel willen hebben.

Hoppa.

17 likes

Wat mij vooral stoort is het feit dat de minutenwijzer dwars door de minute markers koopt, super irritant…

Ik heb er een gehad, erg mooi en fijn horloge moet ik zeggen. Enige minpunt vond ik destijds dat de kroon nogal wiebelig was, daar kreeg ik niet echt het kwaliteitsgevoel van wat je bij een horloge als dit zou willen hebben. Lume en accuratesse waren overigens prima in orde bij mijn exemplaar.

2 likes

Ik heb er ook een tijd een gehad, gemeten met een afwijking op +7. Het ‘probleem’ met de kroon ken ik ook niet, het was écht een heel goed klokje! De enige reden dat ik hem weer weg heb gedaan is omdat ik uitgekeken was op de deauville dial.
Wie weet komt ie ooit weer terug met een andere kleur dial!

Vind het niet echt spijkers op laag water zoeken, met een prijs van 2100 euro op staal mag je mijns inziens al bepaalde zaken verwachten. Dan is een uurwerk dat -5/+20 loopt met in het handleiding accuracy is niet zo belangrijk (komend van een Zwitsers merk) mijns inziens wel discutabel.

Mijn 65 loopt binnen 1 sec per dag.

1 like

Die 2100,00 betaald niemand hier. En mijn Sellita heeft een afwijking van 0. De accuratie wat Oris hier aangeeft is de marge die zo’n uurwerk ‘mag’ hebben tegen dat er een service aan zit te komen lijkt mij. @Fate_Amenable_To_Change heeft mi gelijk met ‘spijkers op laag water’ :wink:

1 like

Dat snap ik, maar Oris legt hem zelf voor 2100 euro in de winkel. Dan moet je hem ook benaderen en bekijken als een horloge van 2000+ toch?

1 like

Yep… maar de minpunten die worden voorgelegd kloppen niet helemaal aldus mijn ervaring. Niet dat ik met hand en tand Oris wil verdedigen ; het zijn onjuiste feiten :wink:
Wat ik bedoel te zeggen: mijn Rolex van €6900,00 kost overal ook €6900,00. De Oris scoor je overal met korting. Als ik hem naast mijn Sub leg wint de Sub het veruit. Maar voor de prijs van €1250,00 (waar je gewoon een 65 nieuw voor kunt kopen) is het een topper :muscle:.

1250 euro op staal? :scream:

1 like

Yes… €1250 op staal. Dat linkje heb ik al veelvuldig in het Oris only topic geplaatst :wink:

1 like

De 65 zit er voor mij aan te komen op korte termijn.
Of die drie minpunten wel of biet kloppen veranderen niks aan het feit dat hij op korte termijn aangeschaft gaat worden.
Uurwerk, die afwijking ga ik geen last van hebben en vind ik niks schokkends. Prima zo.

De lume, die boeien mij 0,0.

100m onderwater dichtheid… man echt, ik HAAT zwemmen dus 10cm is al voldoende voor mij.

Belangrijkste heeft hij in huis, prachtig mooi zijn!
Daarom koop ik hem.

11 likes

Bij de AD?

1 like

Bij de AD :+1: Graaf maar eens door het mooie ‘Oris only topic’, dan vind je hem diverse malen :stuck_out_tongue_winking_eye:

De mijne ook

Oris geeft gewoon de standaard marges van Sellita op. Wil niet zeggen dat ze aan de ruime kant van dat spectrum lopen

2 likes

Ah, die gaat ook een 65 kopen. Wedden dat Ralph nu binnenkort een topic gaat openen dat het met de specs van deze Oris het belachelijk is dat mensen nog een Sub kopen?

:joy:

5 likes