Oris 65 functioneren kroon

Hallo mede liefhebbers!,

Sinds kort heb ik een Oris 65 aangeschaft via een AD. Het betreft een jonge occasion uit 2022 in nieuwstaat.

Ik had de keuze uit verschillende varianten van de Oris 65. Bij een exemplaar de kroon mechanisme gevoeld en dat liep soepel.Het exemplaar waarvoor ik heb gekozen heb ik in de winkel niet getest op de werking van de kroon.
Eenmaal thuis gekomen kwam ik erachter dat het mechaniek helemaal niet soepel liep; het verstellen van de kroon in de verschillende posties ging niet soepel, bij het opwinden hoorde ik een ‘raspend’ geluid en de kroon vastschroeven ging evenmin soepel.

Ik heb de AD een mail gestuurd en de andere dag werd ik gebeld met een excuus en dat het onder garantie opgelost wordt (zit nog in de fabrieksgarantie). Dit weekend heb het horloge weer opgehaald met de mededeling dat het horloge is schoongemaakt, opnieuw gesmeerd is en de kroon is vervangen. Hoeveel het mechaniek soepeler loopt dan eerst loopt het nog steeds niet écht soepel.
Als ik dit vergelijk met mijn Alpina Alpiner4 is dit een wereld van verschil.

Is dit een bekend fenomeen van de Oris 65?
Is het verstandig om deze Oris 65 nogmaals ter reparatie aan te bieden of kan ik beter in overleg met de AD gaan omruilen?

Alvast bedankt voor jullie input.
Met vriendelijke groet,
Jeroen

1 like

Moeilijk om daar antwoord op te geven. In de 65 zit, net als in mijn Aquis een standaard Selita werkje. Dat doet het prima, maar is zeker niet het hoogtepunt qua verfijning. Als alle standen goed zijn aan te voelen en hij draait goed open en dicht, vind ik het wel prima. Soms maakt een net iets bredere kroon ook al een wereld van verschil omdat deze makkelijk te pakken is.

Tja het is nu moeilijk te vergelijken maar heb zelf twee maal een 65 gehad .
Een 40mm en de 42mm en daar ging de kroon heel soepel .

Dank voor jullie reacties. Met dit in het achterhoofd heb ik de AD gebeld. Tijdens het gesprek en de informatie raakte ik er wel van overtuigd dat mijn 65 wel binnen specs functioneerd. Ik ben, denk ik, gewoon heel verwend met mijn Alpina Alpiner 4; ook al is dat in basis hetzelfde mechaniek werkt deze héél soepel.

Met groet,
Jeroen.