Deel nu mijn eerste bijdrage op dit mooie forum. Ik heb drie mooie klokjes en heb er veel gehad. Van Grand Seiko Sport tot Rolex Yacht-Master. Die heb ik of ingeruild of in het geval van de Rolex Datejust aan mijn jongste zoon gegeven voor het behalen van zijn Mr. titel. Mijn laatste aanwinst, gekocht in september van dit jaar, is een Oris Aquis met een Sellita movement. Heel mooie blauwe wijzerplaat, maar het gangwerk is met 28 uur niet overdreven hoog. Mijn juwelier had ook de Aquis met het in house movement 400 liggen maar die was meteen €1200,- duurder. Dat vond ik iets te veel van het goede. Maar het bleef aan mij knagen en na veel filmpjes op YouTube bekeken te hebben én een uitstekende inruilprijs voor de huidige Oris gekregen te hebben, ga ik volgende week naar mijn juwelier toe. Ik weet niet of ik namen mag noemen op dit forum, maar ik wil wel kwijt dat ik de afgelopen vijftien jaar zeer deskundig door deze juwelier geholpen ben. Ook de inruilprijzen zijn altijd goed te noemen. Ik heb een vraag. In één van de YouTube filmpjes wordt (in het Engels) gemeld dat je het uurwerk van de 400 met 100 slagen kunt opwinden. Dat lijkt mij wel heel veel. Is dat wel correct? Een andere vraag is de zwaarte. Ik vond de Grand Seiko een prachtig klokje maar wel erg zwaar. Wat vinden gebruikers van het gewicht van de Aquis van 41,5 mm (met stalen band)? Ik ben benieuwd.
Ik heb geen antwoord op je vragen maar… welkom
Dank.
Welkom op HF Erik. Leuk om te lezen dat je komende week je nieuwe Oris op mag halen. Veel plezier ermee
Ik kreeg een Casio van de Kijkshop… Het heeft me niet gemotiveerd om verder te leren kan ik je zeggen
Van harte welkom! Zodra je die Aquis binnen hebt graag wat foto’s aub.
Welkom, geen antwoorden op je vragen
Zal ik doen. De foto’s van de “ nieuwe” Oris.
Overigens is een Casio ook geen slecht horloge.
Heel degelijk Japanse kwaliteit.
Welkom en gefeliciteerd!
Welkom bij de club. https://youtu.be/_HKFKviqd8E
Lekker YouTube filmpjes kijken dan heb je je antwoord zo .
Het caliber 400 uurwerk moet je inderdaad met 100 slagen opdraaien wil je de 5 dagen gangreserve halen. Doe je dat niet, dan staat hij dus eerder stil. Er zijn mensen die hun Oris hiervoor hebben teruggestuurd naar Oris voor service. Ander punt is dat bij het instellen van de tijd, de minutenwijzer continue verspringt. Het caliber 400 uurwerk van Oris is technisch een prachtig uurwerk, maar niet feilloos. Ze zijn daarom tweedehands ook niet erg gevraagd. Ik heb ze op Duitse sites al voor € 1800,00 voorbij zien komen (in absolute nieuwstaat) zonder dat het kopers trok. Ben zelf een groot Oris fan, maar van het caliber 400 blijf ik nog even weg.
Idem, om bovengenoemde redenen.
Het is wel een automaat dus als je hem draagt zal hij niet stilvallen als alles werkt zoals het hoort.
De standaard Aquis zou trouwens 38 uur mee moeten gaan. 28 is echt te weinig en dan is er iets mis.
Gewicht valt reuze mee. mijn 43.5 is ook gewoon goed te doen
Even allemaal verder lezen en kijken op het net… valt mi nu echt wel mee
Niets mis met dit uurwerk. Dat tijdverspringen is allang goed uitgelegd (dubbele veerton, bijsluiter) door oris en een slagje terug voor het gelijk zetten doet wonderen.
Ik durf het echt wel aan hoor.
Oh, gewicht en comfort zijn ook top. Heb de sw zelf, en de 400 ook paar uur gedragen. Heel fijn!
Van harte welkom Floris!
Op je vraag over t gewicht. Welke diameter Aquis heb je nu dan dat je tsaar over twijfelt?
Zelf draag ik de 43,5 mm met sellita iig dikke prima qua gewicht
Ik ruil hem toch in. Overigens heeft de Oris kort na aanschaf twee keer stilgestaan. Daarna is het niet meer voor gekomen. Ik meen dat die 28 uur ook in de handleiding staat.
Dat klinkt niet best
Ik zag de diameter niet op de aankoopbon. Op het garantiekaartje staat wel een referentienummer en dat komt overeen met 40 mm. Mijn “ angst” voor het gewicht wordt vooral gevoed door het gewicht van de Grand Seiko Sport. Die vond ik oncomfortabel dragen. Ik heb ook nog een redelijk smalle pols. Maar we gaan het meemaken. Mijn huidige Oris Aquis draagt prima. Mijn enige drijfveer is het 400 uurwerk. Verder geen kwaad woord over het uurwerk van SW. Dat loopt ook heel nauwkeurig.
Nog eens goed gekeken. Het gangwerk is toch 38- in plaats van 28 uur zoals ik abusievelijk meldde.
Dank je wel
Vandaag de Aquis calibre 400 41,5 mm met groene dial in Nijmegen opgehaald. Klokje zit prima en ondanks dat hij iets groter is dan de Aquis met Sellita movement, voelt het klokje absoluut niet zwaarder aan. [quote=“Wes181, post:5, topic:431850, full:true”]
Ik kreeg een Casio van de Kijkshop… Het heeft me niet gemotiveerd om verder te leren kan ik je zeggen
Van harte welkom! Zodra je die Aquis binnen hebt graag wat foto’s aub.
[/quote]
Ik wil geen reclame maken, maar ik ben toch heel tevreden over service, inruilprijzen en persoonlijke aandacht van eigenaar Peter van Baal en zijn staf. Oh, ja ook wel leuk is, isdat de garantie tot 30-12-2032 loopt. Dan moet Oris toch echt wel geloof in de kwaliteit van haar producten hebben. Bijgaand een paar kiekjes.