Oris artelier complication

Beste allemaal,

Alle goeds voor 2020 met vooral veel gezondheid dan komt de rest vanzelf…

Ik ben een tijdje niet zo actief geweest, maar de liefde voor het tikkend uurwerk is er niet minder op geworden.
De laatste tijd heb ik me wat meer met het grotere werk bezig gehouden. Onder andere 18e en 19e eeuwse comtoises.
Onlangs viel mijn oog op een uurwerkje van Oris: De artelier complication. Wat me daarbij opviel was het gebruik van 2 soorten kalibers voor hetzelfde? model: de 582 (basis Eta) en de 781 (basis Sellita)
Mijn vraag: Wat is het verschil en is er sprake van duidelijk kwaliteitsverschil?
Zo als eerste indruk lijken de horloges met het 582 kaliber iets duurder in aanschaf terwijl ik géén duidelijk verschil in model zie.
Wie weet hier iets meer over?

Dankjewel alvast voor de reacties!!!

Gr Jo

3 likes

@OrisBoutiqueAmsterdam Maarten kan dat vast wel perfect uitleggen.

3 likes

Dank voor je tip!!!:wink::wink::wink:
Maar ik had misschien mijn vraag iets anders moeten stellen om de ervaringen van één of meer forummers te mogen ontvangen:
Wie van jullie heeft een Oris artelier complication? En wist je van het bestaan van de verschillende kalibers?
En waarom de keuze voor de één of de ander?
Maar ik zal je tip zeker meenemen…

gr Jo

3 likes

Thanks voor de tag Frans, uiteraard! :smile:

3 likes

Ow, dan wil ik de vraag bij jou neerleggen, in de hoop dat je bereid bent er antwoord op te geven. Want dat je er antwoord op kunt geven, lijkt me helemaal duidelijk…:grinning::grinning::grinning:
Blijkbaar was ik in de bonen omdat ik niet in de gaten had dat jij hier een forummer was…Excuus!!!

gr Jo

1 like

Ik ben geen kenner, slechts een liefhebber… :wink: Maar ik denk dat het te maken heeft met de overname destijds van ETA door de SWATCH Group. Vóór die tijd gebruikte Oris meestal ETA uurwerken als basis en sinds de overname heeft Oris daar- zo ver ik het begrijp- officieel geen toegang meer toe (niet zijnde lid van de SWATCH Group!). Sellita was vroeger een dochter van ETA, maar schijnt te zijn over genomen en nu zelfstandig te zijn, dus geen SWATCH Group onderdeel. De uurwerken zijn echter vergelijkbaar (sommigen zeggen ‘hetzelfde’) en dus wél verkrijgbaar op de vrije markt. :wink:

Ik heb zelf een Artelier Complication met Sellita 781 uurwerk. Loopt zeer goed; afgelopen twee maanden op de watch winder slechts een seconde of 6 achter gaan lopen. Een van mijn meest nauwkeurig lopende horloges. :blush::ok_hand: En mooi bovendien…

(foto van gisteren)

:slightly_smiling_face:

6 likes

Dit dus.

2 likes

Dank je voor deze uitgebreide en heldere reactie.
Dus als ik het goed begrijp, zijn de horloges met een 582 kaliber(Eta-basis) mogelijk van een oudere productielijn dan de horloges met een Sellita-based kaliber(781)
Waar dan de iets duurdere prijs van horloges met een 582 kaliber op gebaseerd is, weet ik niet. Mogelijk is dit zelfs puur toeval.
Ik kwam deze Oris artelier heel toevallig tegen, terwijl ik al een poosje mijn oog had laten vallen op de Nomos Orion 38 date. Prachtige dresser. Daar houd ik van. Maar de Oris heeft wat extra complicaties waar ik ook niet vies van ben; heeft bovendien een automatisch uurwerk en dat terwijl beide horloges ongeveer gelijk in prijs liggen. Sterker nog: De Oris is nog iets goedkoper.
Wel zal het zo zijn dat de Oris iets service-gevoeliger zal zijn dan de Nomos vanwege de hogere beats per uur.(22.600 Nomos tegen 28800 van Oris). Of het kaliber van de Nomos kwalitatief hoger aan te slaan is dan de Oris, durf ik niet te zeggen.
Uit deze keuze moet ik nog uit zien te komen.
Maar nogmaals: Bedankt voor de heldere verklaring!!! :wink::wink::wink:

Ps: Mooie foto’s van je blauw model!!!
Ik zou dan persoonlijk wel voor een bruine band willen gaan…

2 likes

Klopt (in dit geval).

Ja, dit is eigenlijk vrij standaard. advies voor onderhoudfrequentie is eens per 3-5 jaar. Ik zou persoonlijk zeggen met een dergelijke dresser (waar je toch niet mee gaat zwemmen) zo lang ze goed lopen, niks aan doen :wink:

Verder heeft @anon34385602HFH zich goed ingelezen en gelukkig ook tevreden met zijn prachtige ORIS!
Indien je de mogelijkheid hebt, zou ik altijd aanraden om het e.e.a. in het echt te passen en “ervaren”.

Succes en veel plezier met deze queeste! :smiley:

5 likes

Dankjewel voor je aanvullende info!!!:smiley::smiley::smiley:

Ik ben ook heel erg blij met je advies om niets aan het horloge te laten doen zo lang het geen abnormale dingen vertoont. Ik ga nooit zwemmen met een mechanisch horloge. Daarvoor heb ik een supergoedkope Casio.
Ik heb binnen mijn bescheiden collectie een Oriënt uit de beginjaren 70 welke nog nooit bij een horlogemaker oid is geweest en nog steeds geweldig functioneert. Tenminste als jullie een afwijking van 6 a 7 seconden per dag acceptabel vinden.
Wel zit ik met een klein dilemma. Zoals je misschien in mijn reactie naar Niglo gelezen hebt, heb ik sinds een ruim jaar mijn zinnen gezet op een horloge uit een hoger prijssegment met de bedoeling een duurzame aanwinst voor de collectie, Mijn collectie bestaat nu uit mechanische werkjes van maximaal €600,- en een aantal Quartzwerkjes, waaronder een 2-tal RCtjes.
Met de aankoop van Nomos orion 38 date hoopte ik een prachtige minimalistische en duurzame dresser in bezit te krijgen. Maar sinds de ontdekking van de Oris artelier complication ben ik sterk aan de twijfel.
De ene keer slaat de balans naar de Nomos en de andere keer naar de Oris. Kortom ik weet het gewoon niet meer en dat is erg lastig want de aanschaf voor beide zit er niet in.
Ik hoop dat ik hier zoveel info krijg(en ik weet dat veel op eigen mening gebaseerd is, maar toch…) dat ik daaruit een weloverwogen beslissing kan nemen.
Misschien kun(wil) jij al een voorzet geven, ook al vind je je eigen bril misschien te gekleurd…

Nogmaals dank voor je inbreng!!!

groet,

Jo

2 likes

Hoi Jo,

Mijn oprechte- doch persoonlijk getinte- advies is Oris.:ok_hand: :wink: Als je een tripje maakt naar Amsterdam, dan kan je bij Maarten in de zaak zelf ervaren wat een topmerk Oris is en wat voor een eerlijk prijskaartje daar ook aanhangt. Ik heb een heel stel Oris-sen en ben met allemaal heel erg blij! ORIS! :+1::sunglasses:

2 likes

Dank je!!!:smiley::smiley::smiley:

1 like