Oris Big Crown

Hallo,

Ik kwam onlangs een Oris Big Crown tegen. Ik vind het een leuk horloge, maar had toch graag op een aantal punten nog jullie advies gehad.

  • Is er een reden om te twijfelen aan de echtheid?
  • De verkoper zegt dat het horloge werd aangekocht in 2009 en dat het al 10 jaar ongebruikt in de kast ligt. Blijkbaar valt het soms ook stil, waarna het terug begint te lopen. Het heeft nooit een onderhoud gehad. Zou dit een groot probleem kunnen zijn? Of zal een onderhoud voldoende zijn om hem weer goed lopende te krijgen?
  • Ik zie redelijk wat krassen op de kast en de plexi. Valt dit weer goed te krijgen?

De grote vraag blijft dan nog wat een correcte prijs is gezien een onderhoud en ‘restauratie’ nodig zijn?

Bedankt voor jullie hulp!

Filmpje:

Ik ben niet degene die je kan vertellen of het echt is. Zoek naar vergelijkbare exemplaren om je oordeel te vellen zou ik zeggen. Krassen op kast en plexi kunnen makkelijk worden verwijderd. Op de kast mits niet te diep met Cape cod. De plexi met polywatch of vergelijkbaar. Zie bijvoorbeeld: Review PlexiRevive Acrylic Watch Crystal Scratch Remover
Ik de k dat onderhoud het probleem van het stoppen zou moeten kunnen verhelpen. Het kan natuurlijk dat er bij de service “narigheid” aan het licht komt. Goede afspraken maken met je horlogemaker. Prijs dit in bij de aankoop. Succes!

Nee hoor horloge is niks mis mee, klopt gewoon

Calculeer wel een onderhoud in, dat zal nodig zijn bij 14 jaar oud en 10 jaar stil gelegen te hebben
Kast kan gepolijst worden en plexi glas kun je eventueel ook zelf oppoetsen met bijv. PlexiRevive
Ik weet het niet precies maar volgens mij rekent Oris rond de €400 Nieuwendaal in Budel doet de aftersale voor Oris in NL
Of kijk op de kaartje voor een horlogemaker in de buurt Zoek de dichtstbijzijnde horlogemaker met HF-recensie:

Dank alvast voor deze snelle reacties!

Als je spreekt van 400EUR, is dit dan voor een onderhoud + polijsten en oppoetsen?

Wat lijkt jullie een correcte totaalprijs voor dit horloge (inclusief een volledig nazicht en onderhoud dat ik laat doen)?

Bedankt.

Mijn big crown chrono voor servicebeurt, nieuwe plexi en kast “in nieuwstaat brengen” kost mij incl. BTW iets van 550 euro.
Met minder complicaties iets rond de 400 euro voor dezelfde zaken lijkt me realistisch.

Edit: bij Nieuwendaal idd…

Ja bij de meeste merken is polijsten inclusief bij een full service

Bedankt.

Ik moet dus toch rekenen op een 400 EUR om het horloge in nieuwstaat te brengen. Met dan nog het risico dat er onderdelen nodig zijn.

Ik zie dat er hier op het forum dezelfde modellen in zeer goede staat verkocht zijn voor 650EUR en 750EUR. En recentere modellen met saffier voor 850EUR.

Ik denk dan dat 300EUR een redelijke prijs is voor dit horloge. Volgen jullie mij hierin?

Bedankt.

Lijkt mij een redelijke prijs en anders gewoon even verder kijken naar een ander exemplaar waar je niet eerst in hoeft te investeren