Ik heb sinds twee weken de Oris Carl Brashear in bezit. Ik ben de tweede eigenaar maar hij is weinig gedragen door de eerste eigenaar. Zoals misschien wel bekend is er bronzen horloges sprake van ‘patina’ vorming. Het materiaal reageert op de buitenlucht. Nu lijkt mij het leuk in dit topic de ontwikkelingen van de patina te delen.
Ik heb de Oris bij ontvangst schoongemaakt met citroenzuur zodat het patina proces opnieuw kon beginnen. (en deze dus helemaal door mijn eigen draagtijd komt ).
Week 1: Nog helemaal schoon. Goudachtige bronzen kleur.
Week 2: Na het horloge zeven dagen gedragen te hebben is dit het resultaat. Natuurlijk speelt lichtinval mee, maar het verschil is ook behoorlijk groot. Erg gaaf om het proces van dag tot dag te kunnen volgen.
Huidboter is the least of your worries. Wat ik allemaal met dat ding heb gedaan… Pff. Weet je nog toen hij op die marmeren vloer viel laatst? Was nogal schrikken. Gelukkig was enkel de rotor los gekomen. Niets dat beetje ducktape niet kan oplossen
Nee Jeroen ook die was niet perfect want ook daar zat kras op!..
Ik had de band nog geprobeerd op een andere klok (die wel gaaf is) maar kijk zelf!!..zie je die kras op die laatste schakel?
Ja ik dacht ook dat dit meer een jaren-proces was. En je kunt het er ook makkelijk afpoetsen?
Dat maakt het patina proces bij dit horloge voor mij juist niet interessant. Terwijl ik het wel een prachtig horloge vind.