Oris Carl Brashear ''Patina diaries''

Beste leden,

Ik heb sinds twee weken de Oris Carl Brashear in bezit. Ik ben de tweede eigenaar maar hij is weinig gedragen door de eerste eigenaar. Zoals misschien wel bekend is er bronzen horloges sprake van ‘patina’ vorming. Het materiaal reageert op de buitenlucht. Nu lijkt mij het leuk in dit topic de ontwikkelingen van de patina te delen.
Ik heb de Oris bij ontvangst schoongemaakt met citroenzuur zodat het patina proces opnieuw kon beginnen. (en deze dus helemaal door mijn eigen draagtijd komt :grin:).
Week 1: Nog helemaal schoon. Goudachtige bronzen kleur.

Week 2: Na het horloge zeven dagen gedragen te hebben is dit het resultaat. Natuurlijk speelt lichtinval mee, maar het verschil is ook behoorlijk groot. Erg gaaf om het proces van dag tot dag te kunnen volgen.

16 likes

Heel gaaf! Ben benieuwd hoe hij er over tijdje uitziet. En prima idee om hem eerst even schoon te maken inderdaad, is de patina helemaal eigen.

2 likes

Ha geinig hoor, zo heb je elke keer een andere klok. Meer plaatjes graag!

1 like

en je haalt meteen de huidboter van de vorige eigenaar er af…

8 likes

Die huidboter viel (gelukkig) mee. Had wel wat extra karakter aan het klokje gegeven natuurlijk…

1 like

Huidboter is the least of your worries. Wat ik allemaal met dat ding heb gedaan… Pff. Weet je nog toen hij op die marmeren vloer viel laatst? Was nogal schrikken. Gelukkig was enkel de rotor los gekomen. Niets dat beetje ducktape niet kan oplossen :muscle:

4 likes

Dat gerammel hoorde er toch bij zei je?!

2 likes

Zei niet welk gerammel… No backsies!

3 likes

Karakter bedoel je?

Zo heb ik ooit eens een klokkie van die boef overgenomen…zo goed als nieuw zij ie nog!!

Ontopic

ik ben benieuwd hoe de Broris er over een paar maanden uitziet.

5 likes

Valt ook onder de noemer patiné

Pracht horloge trouwens.

Leuk om 'm te zien veranderen.

veel plezier ervan.
.
.
Elf.

Whahahaha. Klein krasje op het glas. Moeilijk te fotograferen.
.
.
Elf.

1 like

Wees nou eerlijk, de een na laatste schakel was echt perfect… Vind dit niet helemaal eerlijk, beetje oude koeien uit de sloot halen.

Gewoon stofzuiger eroverheen en een nieuw glas er in, is er niks mis mee.

1 like

:grinning:

4 likes

Nee Jeroen ook die was niet perfect want ook daar zat kras op!..
Ik had de band nog geprobeerd op een andere klok (die wel gaaf is) maar kijk zelf!!..zie je die kras op die laatste schakel?

2 likes

Zo vind ik hem veel mooier dan wanneer hij helemaal ‘‘schoon’’ is.
je kan ook duidelijk het verschil zien tussen brass en brons.

Brass is een stuk lichter en geler van kleur en patineert veel minder egaal (en duurt ook veel langer)

1 like

Ja ik dacht ook dat dit meer een jaren-proces was. En je kunt het er ook makkelijk afpoetsen?
Dat maakt het patina proces bij dit horloge voor mij juist niet interessant. Terwijl ik het wel een prachtig horloge vind.

Precies😊

Gaaf, ik ben benieuwd hoe het zich vordert! Sowieso een erg gaaf horloge!

Mooie Oris en leuk om het proces te volgen.