Ik ben vandaag lekker met mij Oris depth gauge bezig geweest wat mij inspireerde er een soort van review over te posten.
Een paar jaar geleden heb ik mijn eerste Zwitserse horloge gekocht. Ik had al vele Fossil horloges gehad en twee Seiko kinetics en wat ander klein spul.
Dus ik met mijn zuur verdiende centjes naar de juwelier om de horloges eens in het echt te zien waar ik op internet allemaal naar zat te kijken. En ik moet zeggen dat er een hoop in het echt tegen viel. Maar de Oris Meistertaucher sprong er uit. En bij het twijfelen kwamen er nog wat alternatieven ter tafel waaronder de depth gauge, maar veel te zwaar. De titanium meistertaucher zou ik veel meer plezier aan beleven en de depth gauge zou ik naast mij neer leggen vanwege het gewicht. Echte wel, ik was daar helemaal van overtuigd.
Nu een paar jaar later begon het toch te kriebelen. Maar de volle mep voor een stuk wat ik (dacht ik) maar af en toe zou dragen vond ik te veel. Dus begonnen mijn eerste stappen in de tweedehands markt. Ik met samengeknepen billen dat ik geen replica aan de haak zou slaan. Na goed advies vanuit dit forum naar ten2two vertrokken. Hij had er een staan die in perfecte conditie zou zijn volgens zijn site, en voor een leuke prijs.
Nu kom ik uit de verkoop van verzamelbaar speelgoed, en perfect is daar echt perfect. Anders gaan alle nerds in rage modus dat er een kreukje in de verpakking van hun star wars poppetje zit.
Nu is een horloge een gebruiksvoorwerp dus wat zou perfecte conditie betekenen? Nou, niet helemaal zoals ik gewend ben. Maar ik heb gezien wat ik heb gekocht. En ik zou hem toch maar af en toe dragen, je voelt hem al aankomen.
Oris levert onderstaand hulpstukje mee voor het verwisselen van de horlogeband. Waar de beschadigingen waarschijnlijk vandaan komen.
De persoon die dit hulpstuk heeft bedacht mogen ze van mij nabewerken met een cactus. Doe jezelf een plezier en koop gewoon een tweede schroevendraaier bij de bouwmarkt.
De depth gauge beschikt over een ingebouwde diepte meter voor duiken. Volgens Oris hebben ze een patent op het systeem en is dit het eerste duikhorloge met ingebouwde dieptemeter. Dat is vanuit Oris de waarheid een beetje oprekken. Er zijn meer horloges met ingebouwde diepte meter, maaaaaar⊠Geen een waar de dieptemeter in het glas zelf zit gebouwd. En no offence naar Oris, maar dit heeft een reden.
Bij duiken komt er water met algen in het buisje waardoor dat dit na verloop van tijd groen gaat uitslaan. Bij andere merken kan je het buisje wat naast of op het glas zit vervangen. Bij Oris moet het glas zelf vervangen worden. Of op een andere manier algen uit je horloge verwijderen.
Bij een complete kit levert Oris dit stukje gereedschap mee voor het kanaaltje te kunnen reinigen.
Deze ontbrak helaas bij de set. Dus hiervan moet ik er nog eens eentje op de kop tikken om de set compleet te maken. Maar zonder er mee te duiken zal de noodzaak voor het setje erg laag zijn.
Daarnaast had het horloge een stuk dunner kunnen zijn met het buisje naast het glas. Het vraag namelijk een aardig stuk glas om de druk aan te kunnen en waterdicht te zijn. Hoe dik, nou zo dik:
Hoe praktisch de diepte meter bij het duiken is is mij onduidelijk. Ik duik zelf niet, en een kennis van mij die wel duikt stond zo en zo met grote verbazing te kijken naar het horloge. âWaarvoor? Je koop voor 500 euro een duikcomputer die meteen je decompressie weergeeft. Daar zit meteen ook een back-up.â En hij dus zo de romantiek van elk willekeurig modern duikhorloge decimeerde.
Maar theoretisch valt er wel wat over de depth gauge te zeggen. Als je ga duiken met de depth gauge blijft er een luchtbel in het kanaaltje in het glas zitten. Naarmate je dieper duik wordt deze luchtbel steeds verder samengeperst en kan je aan de hand van het steeds kleiner wordende luchtbelletje je diepte aflezen. Tot een 20 / 30 meter is dit praktisch. Maar het verloop is niet lineair. Hierdoor zit er aan het begin van de schaal een duidelijk afleesbare afstand tussen de meters. Maar op een diepte van 80 meter kan je niet meer praktisch aflezen of je nu op 80 of op 90 meter zit, of op 70. De keuze begrijp ik wel, de schaal verdeling loopt nu mooi rond de wijzerplaat rond.
Verder is het op zich nog al vreemd dat een horloge waarbij de schaalverdeling tot een 100 meter gaat tot 500 meter waterdicht is. De bragging rights zullen we maar zeggen.
Hoe draagt het horloge? Nou verbazingwekkend goed eigenlijk. Ja hij is zwaar ca. 250 gram. Maar ik draag hem toch eigenlijk dagelijks. Voor mensen die 250 gram te zwaar vinden en aan rubber denken let op. De band is ca 100 gram en het horloge 150 gram. Op rubber draagt het lichter, ja, maar voel wel uit balans. Een beetje of je dit om je pols heen heb:
Een beetje het gevoel of dat het horloge rond slingert om je pols. Nu zullen mijn 17 omtrek polsjes ook niet helpen natuurlijk. Op de stalenband voelt hij veel meer in balans.
Het horloge houd keurig tijd. Ik ga niet op de seconden zitten timen. Maar ik draag hem soms twee a drie weken aan een voor ik naar een ander horloge wissel en ik heb tussentijds niet de tijd hoeven verzetten omdat er een merkbare afwijking was. Ik ga niet op de seconden lopen kijken, maar op de minuut.
Maar goed. Er zaten een paar markeringen op. En die op de lugs waar je duidelijk de uitgeschoten schroevendraaier herken begonnen mij toch steeds meer te storen. Juist omdat ik het horloga vaker ging dragen dan ik vooraf ooit gedacht had. Maar te koop zetten om vervolgens voor de volle mep een nieuwe te kopen vind ik ook te gortig. Dus op naar het schuur papier.
Schuur papier, ja schuurpapier, dit spul
Is ie nou gek geworden. Misschien voor sommige op dit forum wel, maar ik heb wel wat ervaring met schuur papier. Mijn andere hobby is modelbouw waar ook de kleinste details glad geschuurd moeten worden.
Dus bijbehorend heb ik ook schuurpapier dat een stuk fijner is dan grid 400.
En dan schuren maar. Eerst grid 400 voor de krassen kwijt te raken,en dan in stapjes naar grid 2000. Grid 2000 is zo fijn dat ik dat normaal gesproken gebruik om de gespoten verf op autotjes glad te polijsten.
Als eerste begonnen met afplakken van de delen die ik niet wil schuren.
Before
En een shitty after foto
Zijn de krassen er helemaal uit. Nee, dan zou ik helemaal tot de diepte van de kras moeten schuren met alle gevolgen van dien. Beter zou dan zijn professioneel met laser welding het laten opvullen, maar dan is de prijs van het horloge weer niet het leuke prijsje.
Wat ik voornamelijk heb gedaan is de kleine krasjes rond de strap bar gaten weggeschuurd. En de wat diepere zijn nu weer mat in plaats van een glimmende kras tegen een matte achtergrond.
Nu is het geheel weer veel meer in lijn met de krassen die ik er zelf bij heb gemaakt en nog ga bijmaken.
Was ik er blij mee?: Ja
Ben ik er nog steeds bij mee?: Ja
Is een depth gauge een rationele koop?: Echt niet!
Zou ik het nog een keer doen?: Echt wel!