Oris draailunette om tijdzone in te stellen

De nieuwe Oris Big Crown ProPilot Worldtimer heeft een draailunette om de tijdzones in te stellen, niet zoals een lunette waar de plaatsen op staan maar daadwerkelijk het fysiek verzetten van de tijd, uursgewijs, vooruit of achteruit dat is gelijk en om 24 uur verstel je ook de datum voor of achteruit!

Leuke nieuwe functie toch?

Oris’s groundbreaking new world time pilot’s watch features an innovative bezel-adjustment system. Turn the bezel clockwise and local time moves forward in one-hour jumps; anti-clockwise and it jumps back an hour, even adjusting the date backwards over midnight

https://www.oris.ch/data/21844_0169077354164-0752214FC_horizontale.png

44.7 mm., vanaf $ 4.800

Website:

https://www.oris.ch/watch/oris-big-crown-propilot-worldtimer/01-690-7735-4164-07-5-22-14fc

11 likes

wow, die is wel erg gaaf ja… maar wat een geld…

ik heb overigens een van de oudere ORIS Worldtimers, waar je met twee drukknoppen de tijdelijke tijd voor of achteruit zet. Maar je houdt dus wel altijd 2 dials met twee tijden - dual time. Naar mijn bescheiden mening veruit de beste dual/GMT variant denkbaar. Beter dan extra wijzer of extra urenschijf.

1 like

Geinig :+1:

1 like

Heel leuk. En zelf ontwikkeld, dus de prijs vind ik helemaal niet gek.
Oris maakt naar mijn mening echt kwaliteitshorloges. Kijk ook eens even naar de ten days Oris. Top!

Achterkant

6 likes

oeff die zijn ook mooi!!

Ik vind het een gaaf ding, leuke nieuwe feature ook :slight_smile:

1 like

Handig!

1 like

Deze heb ik altijd geweldig mooi gevonden…wijzerplaat mooi in balans ook :thumbsup: Jammer dat ie voor mij onhaalbaar is.

2 likes

Oris maakt echt fantastische horloges, maar die diameters altijd… blijft de grootste reden dat ik ervan weg blijf.

tja, dat zie ik ja. Schrok ook even van deze 44-45 mm. Destijds was ik echter net zo huiverig van de 37mm van die oude Oris Worldtimer (draag bijna uitsluitend 42mm) Die vind ik nog steeds eigenlijk te klein. Maar 37-44 is wel grote sprong ineens.

Gave techniek! Voor een frequent flyer lijkt t me erg praktisch. Maar jammer van van die subdials met verschillende grootte; oogt meteen zo onrustig. En dan ook nog een date window in de rechter… :anguished:

vind ik zelf wel meevallen hoor - of tof zelfs. Maar goed, ik heb sowieso een voorkeur voor horloges met een soort van complicatie erin, dus doorgaans sowieso wat drukker. Hier mijn eigen worldtimer.

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/3/0/302c2c9f70cf59bf959dc8ed0fdd5e5bfb5eacf5.jpg

5 likes

Wel een mooi horloge maar ik zou er onrustig van worden. Date op 6 uur scheelt trouwens al behoorlijk!

ja, zie nu het datumverschil. Dan is positie op 6 inderdaad een stuk beter

1 like

Voor een automaat is dit toch wel redelijk innovatief.

1 like

zekers. Maar heeft de Rolex Skydweller niet iets soortgelijks?

(niet dat ik verder ook maar iets met Rolex heb, maar zat laatst in de vliegtuig naast iemand die zojuist een Skydweller gescoord had)

Edit. Heb het even opgezocht. Bij die Skydweller fungeert de bezel net iets anders; daar bepaalt de stand van de bezel welke instellingen (tijd, dag, datum) je kunt aanpassen. Vergelijkbaar maar toch anders zeg maar :slight_smile:

1 like