Oris, echt of nep? Waarde?

Goededag HF’ers,

Indien dit topic hier niet mag dan graag gewoon verwijderen.

Heb twee vragen over dit volgende horloge:

• Is deze Oris echt of nep?
  • En wat is dit horloge waard?

Weet weinig van horloges, en wil mij verzekeren van de echtheid voordat ik overga tot verkoop van het horloge op een verkoopplatform.
Aangezien dit horloge in een grote partij horloges zat, twijfel ik enigszins of het wel een echte Oris is.

20200623_152629_HDR[1]|690x388

Alvast dank,

1 like

lijkt mij een Mumbay Special.

Zou een Indiase frankenwatch kunnen zijn, maar Oris maakte vaak nogal exotische modellen, dus wie weet. Als je een foto stuurt van het binnenwerk waarop het caliber nummer te zien is weten we meer…

2 likes

Gezien de kwaliteit van de print op de plaat, de verkleurde tritium lume denk ik eigenlijk dat ie origineel is.

Hoeveel mm is het hele ding? En meer fotos inderdaad.

Edit: je ziet dit design best vaak op catawiki langs komen.
Hier een voorbeeld

Ging daar voor 90 in 2018…

3 likes

Deze heeft geen enkel uiterlijk kenmerk van een Mumbay special.

5 likes

Diameter is 33mm (met kroon).

Heb ook even een foto gemaakt van het uurwerk

1 like

Lijkt inderdaad heel veel op het horloge dat ik heb.

Alleen de kroon is bij de mijne niet meer origineel. Heeft namelijk een totaal andere vorm en geen ‘oris’ tekst erop staan. Zal waarschijnlijk dan ooit in het verleden zijn vervangen.

Lijkt me een originele, prijs is iets van 50-100 euro.

Penanker werkje lijkt wel… …lijkt me idd geen Indiaas geval.

1 like

Die op Catawiki had een Oris branded ORIS (654 KIF) hand wound.

Tis een elk geval een grof afgewerkt movement. Als ik me goed herinner deed Oris toen wel aan jeweled penankers zo in de quartz crisis.

1 like

Serieus?

Mooi uurwerk dan voor een penanker. Als ik die tegen kom in de chrono oudjes kan ik dat uit de kwaliteit van het materiaal makkelijk opmaken. Maar ik vind dit echt wel een bijzonder model qua optiek. 17j

Tis inderdaad een jeweled penanker

Op de foto van het caliber zie ik: Oris 715. De indiase ‘Mumbai Special’ ‘Oris Belaser’ klokjes bevatten bijna altijd het bij de Indiase horlogemakers en Frankenwatch knutselaars het bekende ST/FEF96 caliber. In de Indiase licentie versie; er staat wel Swiss made op, maar dat is dus niet waar, alleen het ontwerp is Swiss. De Mumbai ‘Orissen’ hebben meestal de zelfde standaard kastjes als een aantal andere in India nagemaakte zgn. Swiss made Vintages en de Indiase knutselaars zijn zeer bedreven in het verzinnen van de meest exotisch gekleurde en becijferde wijzerplaatjes. Maar wel echt helemaal nep. Het horloge van @fh14101995 heeft geen van die kenmerken en heeft bovendien een zeer authentiek uitziend Oris (manifactuur / in house!) uurwerkje.
Mijn conclusie: een echte.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&2&2uswk&Oris_715/

image Het 715 caliber op de site van RANFFT

Een penanker uurwerk bovendien met een verhaal. Penanker uurwerken doorgaans zijn niet geliefd omwille van het als primitief beschouwde escapement en omdat ze meestal geen of maar heel weinig 'steentjes of ‘rubies’ bevatten (de synthetische robijntjes die gebruikt worden om als lagers voor de asjes te dienen).

Eind jaren '60 ontstond de zgn. Quartz crisis die de Zwitserse horloge industrie vrijwel lamlegde. Dit als gevolg van de komst van de goedkope en nauwkeurig lopende Japanse Quartz gestuurde uurwerken in Seiko, Citizen en andere bekende Japanse horloges.
Bij de Zwitserse firma Oris dacht men de klap op te kunnen vangen door de goedkoper te produceren eenvoudige penanker uurwerkjes in hun horloges te monteren. Men ontwierp daarvoor zelfs een aantal eigen caliber varianten die ook nog eens in eigen huis geproduceerd werden. Dat lukte niet zo goed, want ondanks de verrassend goede kwaliteit van de Oris penankers mocht het niet baten en ging ook de Oris fabriek in de jaren '70 vrijwel ten onder. Van de oorspronkelijk paar duizend werknemers in de jaren '50 en '60 waren er in begin jaren '80 nog maar enkele dozijnen over.
Zie verder hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Oris_SA/
en hier: https://www.oris.ch/en/history/
Later krabbelde het merk weer op en is inmiddels een van de wat meer bekende en gewaardeerde Zwitserse horlogemerken in de hogere middenklasse.

Van de Oris penanker horloges in de jaren zeventig zijn er best veel geproduceerd in een groot aantal ontwerpvarianten. Mede daardoor zijn ze wel gezocht door verzamelaars, ook door de verrassend hoge kwaliteit van de meestal zo verfoeide penanker uurwerken.

Om mijn bijdrage af te sluiten nog een prentje van de enige Oris in mijn collectie, ook een typisch jaren 70 klein (30mm excl kroon) penankertje met een caliber 712 uurwerkje en een prachtige blauwe sunburst wijzerplaat. Te klein om te dragen maar een pareltje in de collectie…

17 likes

Dank voor de info!

1 like

Hartelijk dank aan u allen voor de informatie, als tevens voor de interessante achtergrond van het uurwerk zelf.
Ga toch nog eens nadenken of ik het horloge voor mezelf behoud.

Daarmee zijn mijn vragen beantwoord.

Het topic kan daarmee wat mij betreft gesloten worden.

3 likes

Graag gedaan @hendrik. Daarvoor zijn we hier met elkaar. :smile:

1 like

Precies, en ga maar niet naar de off topic rubriek :scream:

Waarom niet? Ik snap 'm oprecht niet… :thinking:

Kijk ,dan en huiver :sunglasses:

1 like