Oris hoeveel omwentelingen per dag?

Hallo mensen ik heb een Beco watchwinder aangeschaft omdat ik nu 2 Orissen heb. De TT1 staat wel in de lijst vermeld en heeft rond 800 omw./dag met de klok mee nodig. Maar mijn Oris Diver’s Date met kal. 733 staat niet in de lijst. Weet iemand hoeveel omw./dag hij nodig heeft of maakt dat niet zoveel uit?

Groeten Franklin

camarofrank Schreef:

Hallo mensen ik heb een Beco watchwinder
aangeschaft omdat ik nu 2 Orissen heb. De TT1
staat wel in de lijst vermeld en heeft rond 800
omw./dag met de klok mee nodig. Maar mijn Oris
Diver’s Date met kal. 733 staat niet in de lijst.
Weet iemand hoeveel omw./dag hij nodig heeft of
maakt dat niet zoveel uit?

Groeten Franklin

Oris Caliber 733 is eigenlijk de Selita SW200, maar dan met een eigen naam. De Selita SW 200 is afgeleid van de ETA 2824. Deze staat vast wel in de lijst en als je de omwentelingen daarvan aanhoudt zit je goed.

Vr.gr.

Ok ik zal kijken alvast bedankt voor de info.

M.v.g.

camarofrank Schreef:

Ok ik zal kijken alvast bedankt voor de info.

M.v.g.

Orbita database zegt 650 omwentellingen per dag. Welke kant op is niet van belang in dit geval.

Vr.gr.

Yep in de Beco lijst geeft ie ook 650 omw/dag aan naar beide draairichtingen. Bedankt voor de info nogmaals.

Groeten Franklin

Oris Caliber 733 is eigenlijk de Selita SW200, maar dan met een eigen naam. De Selita SW 200 is afgeleid van de ETA 2824. Deze staat vast wel in de lijst en als je de omwentelingen daarvan aanhoudt zit je goed.

Ik heb deze info aangehouden en kwam op 650 omw/dag links/rechtsom volgens de lijst. Maar nu loopt ie achter hoe kan dat nu en wat is dan het goede aantal per dag?

Groeten Franky

camarofrank Schreef:

Maar nu
loopt ie achter hoe kan dat nu en wat is dan het
goede aantal per dag?

Groeten Franky

Pas als die zou stoppen, zou je conclusie mogen trekken dat het toerental niet juist is (of de winder een probleem heeft, komt ook voor). Achterlopen heeft daar m.i. niets mee te maken. Hoe doet die het aan de pols? Wat gebeurd er als je hem 's-nachts aflegt?

Vr.gr.

De 2824 heeft voldoende aan 650 per dag.

De SW200 zou je in kunnen stellen op 800.

Aan de pols loopt ie goed op tijd. Ik zal eens kijken met 800 omw/dag beide richtingen in.

Bedankt alvast en ik hou jullie op de hoogte

Groeten Franky

El penumbra Schreef:

Penumbra,

Ik ben geen techneut, maar waarom zou een horloge sneller gaan lopen met meer toeren in de winder?

Vr.gr.

lencoth Schreef:

El penumbra Schreef:

Penumbra,

Ik ben geen techneut, maar waarom zou een horloge
sneller gaan lopen met meer toeren in de winder?

Vr.gr.

Nee, gaat ie waarschijnlijk niet sneller van lopen. Dat achterlopen lijkt me niet te linken aan het aantal omwentelingen in een watchwinder. Tenzij hij door het aantal omwentelingen net niet genoeg gangreserve kan opbouwen om het vol te houden tot het moment dat de winder weer gaat draaien.

En ach, niet alles is even logisch.

Mijn Precista PRS-50-B heeft een automatisch AS2063 uurwerk. Die ging dus mooi in de watchwinder maar stond toch iedere keer stil. Ik stuurde daar Eddie een mailtje over en die had het zelf ook ontdekt. Nu stop ik het horloge met de de band naar voren in de watchwinder en doet ie het wel… :)o

Mijn andere Oris de TT1 gaat ook in dezelfde winder met 650 omw/dag met de klok mee en die blijft gewoon mooi lopen.
Dus volgens mij heeft elk caliber toch een bepaald aantal rotaties nodig.Ik weet het anders ook niet…

Groeten en bedankt voor de reacties